Björn Lidestam

Självförklarande väg 1

Syftet är att undersöka, utveckla och vägleda hur trafikmiljö och fordon bör utformas för att trafikanten direkt och automatiskt ska kunna fatta korrekta och trafiksäkra beslut. I första hand gäller det miljön runt trafikanter och fordon, i andra hand utformningen av fordonen som gränssnitt. Trafikmiljö och fordon bör utformas så att trafikanterna spontant fattar rätt beslut, så att risken för felhandlingar minimeras.

Projektet ska undersöka hur trafikmiljö och fordonsdesign kan förbättras med avseende på detta. Exempelvis eftersträvas att behovet av skyltar och vägmarkeringar ska minskas, för att därmed minska risker för motstridiga budskap och resulterande felhandlingar. En manual för att väghållare ska kunna kontrollera och förbättra trafikmiljöer bör utvecklas. Likaså avser vi undersöka och utveckla hur vi kan öka fordonsförares spontana medvetenhet om egen hastighet och position, så att bland annat bränsleförbrukning minskar och avstånd till övriga fordon blir mer konstant, genom intuitiva gränssnitt som kompletterar sedvanliga ikoniska gränssnitt med siffror och visare.

Forskningen sker huvudsakligen genom experiment i fordonssimulatorer, men även som fältexperiment på väg, i fordon utrustade med prototyper av nya förargränssnitt.
Slutredovisning

Syftet är att undersöka, utveckla och vägleda hur trafikmiljö och fordon bör utformas för att trafikanten direkt och automatiskt ska kunna fatta korrekta och trafiksäkra beslut. I första hand gäller det miljön runt trafikanter och fordon, i andra hand utformningen av fordonen som gränssnitt. Trafikmiljö och fordon bör utformas så att trafikanterna spontant fattar rätt beslut, så att risken för felhandlingar minimeras.

Projektet ska undersöka hur trafikmiljö och fordonsdesign kan förbättras med avseende på detta. Exempelvis eftersträvas att behovet av skyltar och vägmarkeringar ska minskas, för att därmed minska risker för motstridiga budskap och resulterande felhandlingar. En manual för att väghållare ska kunna kontrollera och förbättra trafikmiljöer bör utvecklas. Likaså avser vi undersöka och utveckla hur vi kan öka fordonsförares spontana medvetenhet om egen hastighet och position, så att bland annat bränsleförbrukning minskar och avstånd till övriga fordon blir mer konstant, genom intuitiva gränssnitt som kompletterar sedvanliga ikoniska gränssnitt med siffror och visare.

Forskningen sker huvudsakligen genom experiment i fordonssimulatorer, men även som fältexperiment på väg, i fordon utrustade med prototyper av nya förargränssnitt.

Bidragsförvaltare
VTI
Diarienummer
RMP14-1072:1
Summa
SEK 2 573 596,000
Stödform
RJ Flexit
Ämne
Psykologi (exklusive tillämpad psykologi)
År
2014