TEACHING VIRTUE : A RESEARCH CLUSTER FOR THE STUDY OF THE POLITICS OF EDUCATION IN PRE-MODERN EUROPE
Publikationslista Teaching Virtue
(Här har inte medtagits deltagarnas bidrag I volymen Shaping Heroic Virtue (Brill, 2015), som snarare är en produkt av den föregående forskningsinitieringen, även den finansierad av RJ)
Erik Eliasson, “Eustratius of Nicaea as a Source to the Neoplatonist Notion of the Levels of Virtue in the Early Latin Commentators on the Nicomachean Ethics”, Teaching Virtue: Studies in Virtue Ethics and Education from Late Antiquity to the 18th century, red. Andreas Hellerstedt, (Amsterdam University Press, 2017 (kommande)).
- ’Iamblichus on Virtue, Theurgy and Traditional Ritual’, in H. Appelquist (ed) Proceedings of the 2015 Conference of the Nordic Society for the History of Religion, Helsinki, 2017.
Mari Eyice, “The Tree and its Fruit. The Problem of Good Deeds in the Swedish Reformation”, i Hellerstedt, Teaching Virtue.
- Taking God to Heart. Emotion and Gender as Lay Ideals in 16th century Swedish
Devotional Literature, kommande (avhandling).
Stefano Fogelberg Rota, ”Dancing virtue: Educational Aspects in Queen Christina’s Court Ballets”, i Hellerstedt, Teaching Virtue.
- ”Fältskräck och mod i drottning Christinas hovbaletter”, i Modets militära habitus (red.) Biörn Tjällén och Peter Haldén (i tryck för Nordic Academic Press).
- ’The Queen danced alone’: Court ballet in Sweden during the reign of Queen Christina (1638-1654) (accepterad för publicering av Brepols publishers i serien Epitome musical).
- ”Representations of power: the role of Nicolas Vallari in Queen Christina’s Ballets and Processions”, i Musique-Images-Instruments: Revue française d'organologie et d'iconographie musicale (2015:15), s. 62-89 (ISSN 1264-7020).
- (tillsammans med Maria Schildt) “L’Amour constant et Le Ballet de Stockholm: livret et musique pour la représentation d’un ballet de cour durant le règne de la Reine Christine”, i Dix-septième siècle, n. 261 (2013:4), s. 713-735 (ISBN 978-2-13-061802-7).
- “L’introduzione del balletto di corte in Svezia”, i Mélanges de l’École française de Rome (2013: 125-1) http://mefrim.revues.org/1291(48 sidor).
- “Le Balet de la Felicité och Festa teatrale”, i Hedvig Eleonora: Den svenska barockens drottning (red.) Merit Laine (Stockholm: Kungl. Husgerådskammaren, 2015), s. 102-103 (ISBN 978-91-85551-28-6).
- “Pallas och Diana: Drottning Kristina i hovbaletter och akademier”, i Bilder av Kristina: Drottning av Sverige – Drottning i Rom (Stockholm: Livrustkammaren, 2013), s. 149-163 (ISBN 978-91-87594-50-2).
Andreas Hellerstedt, “Introduction”, i Hellerstedt, Teaching Virtue.
- “Cracks in the mirror: Changing conceptions of political virtue in mirrors for princes in Scandinavia from the middle ages to ca 1700”, i Hellerstedt, Teaching Virtue.
- “Praeses and praeceptor: a late 17th century university dissertation as a ‘mirror for princes’”, kommande 2017, publ. i konferensvolym Early Modern Academic Culture i Vitterhetsak. serie, red. Bo Lindberg.
- ”’Meer genom wärjans kloka anförande; än ett dumdristigt framrasande’: tapperhet i några karolinska texter”, i Modets militära habitus (red.) Biörn Tjällén och Peter Haldén (kommande, Nordic Academic Press).
- “Challenges and Possibilities in the History of Virtue: Framework and Research Problems of the Interdisciplinary Project Teaching Virtue”, Iconocrazia, 10/2016; http://www.iconocrazia.it/challenges-and-possibilities-in-the-history-of-virtue-framework-and-research-problems-of-the-project-teaching-virtue/
- ”Möjligheter och utmaningar i dygdernas historia. Utgångspunkter och forskningsproblem för projektet ’Att lära ut dygd’”, Scandia 2015:2 (supplementband).
- ”'Försicktig i Råd, och tapper i Gärningar'. Om manliga och kvinnliga dygder i John Barclays Argenis”, i Jenny Leontine Olsson, Anna Ohlsson, Ylva Söderfeldt & Jonas Ellerström (red.), Utopin i vardagen. Sinnen, kvinnor, idéer. En vänbok till Elisabeth Mansén (Ellerströms, Lund 2014), s. 50-73.
Kristine Kolrud, “The education of Achilles and the Nereids”, i Hellerstedt, Teaching Virtue.
- “Breaking Fury’s chains. The representation of anger in the Sala di Giovanni dalle Bande Nere in the Palazzo Vecchio in Florence”, Reading Emotions in Ancient Visual Culture: the Semiotics of a Pre-modern World, Hedvig von Ehrenheim and Marina Prusac (red.), Acta of the Swedish Institutes in Athens and Rome 2017 (kommande)
- ”Lejon, kolonner och antika stridsmän. Tapperhet i den tidigmoderna konsten” i Modets militära habitus 1300-2016, Peter Haldén & Biörn Tjällén (red.), (2017, kommande)
Jennie Nell, “The Royal Rhetor: Princely and Common Virtues in the Operas and Plays of Gustavus III”, i Hellerstedt, Teaching Virtue.
- ”Marche, ladda, skjut och stick”: Panegyrik om tapperhet och ära under Gustaf III:s ryska krig 1788-90 [accepterad], i ”, i Modets militära habitus (red.) Biörn Tjällén och Peter Haldén (kommande, Nordic Academic Press).
- ”’Ärans beröm och Dygdens låf’. Billeder af Gustav den 3. i Bellmans Augustiordenstaler i forhold til oplysningstidens debat om dyd og ære” i Tøm nu dit glas, se Døden på dig venter. Den svenske digter Carl Michael Bellman. Indfaldsvinkler. Spring Forlag (2015).
- ”’Ärans beröm och Dygdens låf’. Bilden av Gustaf III i Bellmans Augustiordenstal i relation till upplysningens diskussion om dygd och ära” i Bellmansstudier 25, red. Olof Holm, Proprius förlag [accepterad].
Tania Preste, “The King´s Virtues in Swedish Mirrors for Princes c. 1300- c. 1600”, i Hellerstedt, Teaching Virtue.
- 2014 Johan Skytte, Johannes Mathiae och Collegium Illustre. Om adelsynglingars uppfostran i fäderneslandets tjänst, i Lärda samtal. En festskrift till Erland Sellberg, Emma Hagström Molin & Andreas Hellerstedt (red.), Ellerströms, Lund 2014, pp. 109-118 (ISBN 978-917-247-376-8)
Biörn Tjällén, “Teaching virtue through the law: Justice and royal authority in Giles of Rome’s De regimine principum (c.1280)”, i Hellerstedt, Teaching Virtue.
- ”Mellan övermod och fruktan: strid och tapperhetens dygd i senmedeltida furstespeglar”, i Modets militära habitus, 1300-2016 [eds.]Peter Haldén & Biörn Tjällén (Nordic Academic Press, 2017, kommande)
Michaela Vance, “Antagonistic Parents in Frances Brooke’s The Old Maid and The History of Julia Mandeville”, i Hellerstedt, Teaching Virtue.
- “Only Leave Them to Themselves”: Narrative, Education and Generational Conflict in Frances Brooke´s Original Texts (avhandling, kommande)