The Digital Self: media aesthetics under neoliberalism
Syftet är att slutföra bokmanuskriptet The Digital Self: Media Aesthetics under Neoliberalism somhar blivit ombedd att publicera i Stanford University Press' serie Sensing Media. Manuskriptet utforskar det nyliberala jagets förvandlingar under den digitala estetikens villkor. Utifrån ett medieestetiskt perspektiv analyseras framväxande format av det digitala jaget i virala videor, ljudbearbetning med AutoTune och videoinstallationer. Medan tidigare analyser av det digitala jaget har dominerats av explicita format för självrepresentation, såsom selfien och profiler på sociala medier, erbjuder denna bok ett omfattande tillvägagångssätt för digitalt självskap som tar hänsyn till en rad transmediala artefakter, praktiker och estetiska tekniker som är involverade i att forma ett jag (snarare än att representera det). Genom att uppmärksamma dessa subtila former av “digitalt självskap” och deras sammanflätning med transmediala artefakter, ekonomiska system och beräkningstekniker, tar bokens sex kapitel upp aktuella debatter inom medieestetik, infrastrukturstudier, filmstudier och ljudstudier. Detta nya perspektiv sammanfaller med en innovativ metodologisk ansats som kombinerar medieestetik med mediearkeologi, kulturteknik och formatteori. Forskningsledigheten kommer att möjliggöra det för mig att skriva och färdigställa boken, revidera de fyra befintliga kapitlen och skriva två nya, samt introduktion och slutsats, totalt cirka 70 000 ord.