Lars Berglund

Kungliga svenska hovets samling av fransk musik från 1690-1726: Ett katalogiserings- och digitaliseringsprojekt

Syftet med detta projekt är att katalogisera och digitalisera en samling fransk barockmusik från sent 1600- och tidigt 1700-tal som idag finns i Uppsala universitetsbibliotek. Musiken består till största delen av scenisk musik av ledande franska kompositörer som Jean-Baptiste Lully, André Campra, Pascal Colasse, André Cardinal Destouches, m.fl.Samlingens ursprung har tidigare varit okänt, men aktuell forskning visar att den måste betraktas som en delsamling av den så kallade Dübensamlingen. Det betyder att den varit en del av den kungliga hovmusikens repertoar, och har använts vid det svenska hovet under decennierna kring sekelskiftet 1700.

Samlingen består dels av handskrivna partitur och stämblad av franskt ursprung, inköpta eller på annat vis förvärvade i Paris, dels av stämuppsättningar kopierade av de svenska hovmusikerna. Materialet är av stort intresse av flera skäl: dels innehåller det franska materialet unika källor till repertoaren, som inte finns bevarade i Frankrike eller någon annanstans i världen; dels utgör kombinationen av de franska och svenska handskrifterna ett fullständigt unikt källmaterial för att studera uppförandetraditioner och uppföranden av fransk musikdramatik utanför Frankrike.

Inom projektet kommer dessa källor att katalogiseras, digitaliseras och tillgängliggöras som en del av den redan befintliga databaskatalogen över Dübensamlingen.
Slutredovisning

Syftet med detta infraprojekt var att katalogisera och digitalisera en samling handskrifter och musiktryck innehållande fransk scenisk musik från ca. 1690-1720. Våra pilotstudier hade visat att materialet tillhör Dübensamlingen, dvs. det ingick i en donation till Uppsala universitet från Anders von Düben 1732. De nya katalogposterna har därför fogats till den redan existerande databaskatalogen över samlingen, The Düben Collection Database Catalogue, red. Lars Berglund et al. (först publicerad 2006: http://www2.musik.uu.se/duben/Duben.php). Projektet har genomförsts i samarbete mellan institutionen för musikvetenskap vid Uppsala universitet och Uppsala universitetsbibliotek.

Katalogiseringen av "den franska samlingen" har genomförts helt enligt plan och utan större komplikationer. Det  enda avsteg från den ursprungliga planen som gjorts var en förlängning av projekttiden, eftersom det visade sig ergonomiskt ohållbart att arbeta på heltid med katalogisering och kodning av databasen.

Därvid har 65 nya verk tillförts katalogen, och ett stort antal kompositörer: Nicolas Bernier, Toussaint Bertin de la Doué, André Campra, Pascal Collasse, Etienne Denise Delair, Jean Desfontaines, Henri Desmarets, André Cardinal Destouches, Michel de La Barre, Theobaldi di Gatti, Louis Lacoste, Jean-Baptiste Lully, Louis de Lully, Jean-Louis Lully, Marain Marais, Michel Pignolet de Monteclair och Jean Fery Rebel.

Katalogposter har upprättats för alla kompositörer, kompositioner, stämuppsättningar och enstaka stämblad. Avdelningen digital bild vid universitetsbiblioteket har scannat bilderna i 400 dpi, bilderna har lagts över på en server och länkats till från katalogposterna. Notpikturer har identifierats, vattenmärkestyper och -varianter registrerats och katalogiserats. Inte minst viktigt är att det svenska materialet - alltså handskrifter kopierade i Sverige av musiker knutna till hovkapellet - har kunnat identifieras och urskiljas från de franska originalen. Vi har vidare kunnat identifiera en fransk kopist i materialet som var verksam vid André Danican Philidors krets i Paris, och därmed kunde den franska samlingen säkert knytas till det franska hovet - Philodor var Ludvig XIV:s musikbibliotekarie.

Hela katalogen över samlingen av fransk musik publicerades i open access den 17 november 2017. Detta firades med en presentation och en 'releasefest'.

För att databaskatalogen skunna husera det nya materialet krävdes vissa modifikationer och tillägg till databastrukturen. Det viktigaste tillägget var skapandet av en helt ny tabell för att katalogisera stämböcker innehållande flera kompositioner av olika upphovsmän, en unik struktur för den franska samlingen jämfört med Dübensamlingen som helhet. Samtidigt har vi uppdaterat användarinterface och informationstexter för att göra databaskatalogen mer tillgänglig.

I samband med katalogiseringsarbetet har vi också kunnat uppdatera den befintliga databasen med ny information. Ett antal kyrkomusikaliska kompositioner kunde identifieras och tillföras databasen, som ett led i att avgränsa det franska materialet. Vidare kunde vi attribuera av ett antal anonymer (t.ex. G.B. Bononcinis Polifemo, Francois Bouvards Médus, Theodorus Mejers Don Quixotte). En mängd enstaka satser har också kunnat identifieras som satser ur olika sceniska verk.

Allt detta sammantaget gör att forskningen kring denna viktiga samling idag befinner sig i ett helt nytt läge.

Vi har presenterat projektet i ett antal vetenskapliga och publika sammanhang, exempelvis vid konferenserna Musikforskning idag 2014 vid Linnéuniversitetet, Växjö, ”Fästningen och fisken: STAD – KONST – HANDEL”, November 2015, Göteborg, i Tvärvetenskapliga 1700-talsseminariet, 2017, Uppsala och vid Musikforskning i dag 2017 i Luleå. I april 2018 anordnades en konsert med Drottningholms barockensemble i i Riddarhust i Stockholm med exempel på musik ur samlingen. Vi kommer även att presentera projektet vid den stora barockmusikkongressen i Cremona i juli 2018.

Vid sidan av databaskatalogen, som är infraprojektet egentliga publikation, har vi även publicerat några artiklar som presenterar observationer eller delmaterial ur samlingen (se publikationslistan.

Bidragsförvaltare
Uppsala universitet
Diarienummer
In13-0197:1
Summa
SEK 1 674 000
Stödform
RJ Infrastruktur för forskning
Ämne
Musikvetenskap
År
2013