Medvetande, materialism och möjlighet.
Projektet tar sin utgångspunkt i den kritik av materialistiska teorier om medvetandet som framförts på senare år av bl.a. Saul Kripke, Thomas Nagel, John Searle, Frank Jackson och David Chalmers. Medvetandefenomenens fenomenella och subjektiva aspekter kan, menar dessa filosofer, inte reduceras till fysikaliska fenomen eller förstås utifrån en naturvetenskaplig syn på världen. Naturveten-skaperna skulle således inte kunna ge en uttömmande förklaring av medvetandet.
Denna tanke på naturvetenskapernas otillräcklighet för att förklara medvetandet har en lång förhistoria. Kring förra sekelskiftet dis-kuterades speciellt i tysk filosofi huruvida "Geisteswissenschaften" hade några specifika drag. Mest central var emellertid frågan hur man ska se på medvetandet, dvs. "Geist". Det är denna fråga som nu upplever en renässans i modern angloamerikansk filosofi. Förutsatt att kulturvetenskaperna undersöker yttringar av det mänskliga medvetandet, handlar projektet om kulturveten-skapernas yttersta grundvalar, nämligen om de mänskliga medvetandefenomenens natur.
Syftet är att analysera och kritiskt granska de begrepp och argument i termer av vilka debatten om medvetandets natur förs, framförallt begreppen materialism, fenomenellt medvetande-innehåll, och en viss typ av argument - s.k. argument från tänkbarhet till möjlighet - som är vanligt förekommande i kritiken av materialismen. Vår hypotes är att det skall visa sig vara möjligt att försvara en materialistisk syn på medvetandet.
Digital slutredovisning saknas. Den som intresserad av resultaten kan höra av sig till rj@rj.se.