Datorbaserad och individanpassad lästräning för elever i åk 2: En longitudinell interventionsundersökning
I projektet studeras effekterna av två datoriserade träningsprogram på läsförmågan hos lässvaga elever i årskurs 2-3. Två träningsprogram som skall fokusera på att utveckla elevernas fonologiska respektive visuellt-ortografiska förmågor kommer att utvecklas. Programmen kommer att utnyttja datorns möjligheter att presentera ljud och bild samtidigt och att ge direkt feedback på manipulationer av språkljud och bokstäver.
Experimentgruppen skall bestå av ca 60 elever i årskurserna 2 och 3 som har behov av specialundervisning i läsning. Dessutom ingår en kontrollgrupp hämtad från samma population som experimentgruppen och en kontrollgrupp bestående av elever i årskurs 2-3 utan lässvårigheter. Samtliga elever skall genomföra ett omfattande testbatteri före interventionen. Två subgrupper av lässvaga elever identifieras sedan på basis av deras fonologiska och ortografiska ordavkodningsförmåga. Hälften av eleverna i varje subgrupp kommer att få lästräning som syftar till att utveckla deras fonologiska avkodning och hälften erhåller träning med ett mera ortografiskt fokus. Interventionen skall pågå under ett år och sedan genomförs en andra testomgång. De mera långsiktiga effekterna undersöks vid en tredje testomgång, ett år efter det att interventionen slutförts. Projektet innebär ett steg på vägen mot att kunna utveckla effektiv och individanpassad lästräning för elever med lässvårigheter.
Stefan Gustafson, institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
Digital slutredovisning på svenska saknas.
Publikationslista
Ferreira, J., Gustafson, S., & Rönnberg, J. (2003). COMPHOT: Computerized Phonological Training. Linköping: Institutionen för beteendevetenskap/Institutet för handikappvetenskap, Linköpings universitet.
Gustafson, S. (2006). Ordavkodningsträning för barn som har fonologiska respektive ortografiska problem. Dyslexi - aktuellt om läs- och skrivsvårigheter, 11(1), 4-7.
Gustafson, S., Ferreira, J., & Rönnberg, J. (2003). DOT: Datorbaserad Ortografisk Träning. Linköping: Institutionen för beteendevetenskap/Institutet för handikappvetenskap, Linköpings universitet.
Gustafson, S., Ferreira, J., & Rönnberg, J. (2006). Phonological or orthographic training for children with phonological or orthographic decoding deficits. (Inskickat manuskript).
Gustafson, S., Ferreira, J., & Rönnberg, J. (2006). Variables that predict response to phonological and orthographic training in reading disabled children. (Manuskript under bearbetning).
Dessutom planeras ytterligare artiklar om bl a relationen mellan läsvanor, läsmotivation och läsprestation samt om effekten av fonologisk träning (enligt programmet COMPHOT) för elever med lässvårigheter och för elever med CP.
Presentationer
Gustafson, S. Fonologisk och ortografisk träning för elever med fonologiska respektive ortografiska problem. EMIR-föreläsning, 21 april 2005, i Linköping.
Gustafson, S. Hur hjälper vi barn med fonologiska och ortografiska brister? Föreläsning vid Den fjärde nordiska kongressen om dyslexipedagogik, 10 aug. 2005, i Stockholm.
Resultat från projektet har även presenterats för specialpedagoger och skolledare i Mjölby, Linköping samt Norrköping vid flera tillfällen. Dessutom har resultat från projektet presenterats och diskuterats i undervisningssammanhang, på Psykologprogrammet, Linköpings universitet.