Kristen identitet - de första 100 åren
Projektets syfte är att göra en framstöt i den vetenskapliga förståelsen av den tidigaste kristendomen, i fråga om både metod och resultat. Projektet utarbetar och använder en komplex men mer verklighetsadekvat modell för hur kristen identitet tog gestalt under kyrkans första hundra år. Denna modell för hur identitet formas i en vitt spridd rörelse över flera generationer bygger på ett samspel mellan å ena sidan det vi kallar kärnmotiv, dvs. centrala trosföreställningar, riter och etiska handlingsmönster som är gemensamma för de tidigkristna grupperna, och å andra sidan varierande konkreta gestaltningar av kärnmotiven hos människor som lever i olika kulturella miljöer.
De olika delprojekten utgör och skapar en samverkan mellan tre postdocforskare, två doktorander och en projektledare. När projektgruppen fokuserar det historiska materialet från kyrkans första hundra år, vidgar den analysen förbi ett rent idéhistoriskt studium till en bättre förståelse av samspelet mellan idéer och sociala strukturer. Projektets betydelse ligger i att det ger en kvalificerad nytolkning av ett historiskt fält som har central betydelse för bibelvetenskap och kyrkohistoria, och därmed också för förståelsen av vår egen kultur. Projektet vill även bidra till ökad insikt i relationen mellan kulturell mångfald och religiös identitet.
Bengt Holmberg, Centrum för teologi och religionsvetenskap, Lunds universitet
PROJEKTETS SYFTE SAMT EVENTUELLA ÄNDRINGAR I SYFTET UNDER PROJEKTPERIODEN
Projektets syfte var att skapa en mer adekvat förståelse av den tidiga kristendomens utveckling från inomjudisk förnyelserörelse till en ny religion under en tid av ungefär 100 år. Vi ville utarbeta ett bättre sätt att tänka om den kristna rörelsens identitet, som såg den som ett system av grundmotiv, dvs. centrala trosföreställningar som inte existerar bara i en tankevärld, utan förkroppsligas och utvecklas över tid i konkreta gemenskapers kult och riter, normativt präglade beteendemönster och gruppstrukturer. Detta borde undersökas på textmaterial från olika platser och tider. Det har under projektperioden skett en de facto-begränsning av den väl stora uppgiften, där identitetsformeringen inom rörelsen har fokuserats mer än separationen från judendomen.
PROJEKTETS TRE VIKTIGASTE RESULTAT OCH ETT RESONEMANG OM DESSA
Kompetensutveckling. Projektdeltagarna har snart publicerat 2 postdoc-monografier, 2 doktorsavhandlingar, 1 gemensam forskningsantologi, samt en rad vetenskapliga artiklar. Inom projektramen har Ivarsson och Roitto fått forskarutbildning, postdoc-forskarna Mitternacht och Tellbe gjort tunga bidrag till sin docentspeciminering, och en (Byrskog) blivit professor i Lund. Den livaktiga NT-forskningen i Lund har vidareutvecklats, men projektet har också enligt sin plan medverkat till att sprida och fördjupa denna kompetens till lärosäten i Göteborg, Linköping och Örebro.
Förändrad forskningsmiljö. Under fem år har projektet påtagligt öppnat den bibelvetenskapliga forskningen i Sverige och Norden (se nedan om konferenser) för identitetsperspektivet.
På det teoretiskt-vetenskapliga planet har projektet nått följande resultat:
Ett genombrott för att använda socialpsykologiska teorier om social identitet, självkategorisering och den sociala kognitionens mekanismer på urkristen historia. Det har visat att en rörelses identitet byggs på ett mer komplext sätt än tidigare forskning kunnat se, med sin ensidiga fokusering på idéer och tankevärld.
Det sociala minnets och den muntliga historiens roll för bildandet av en kristen identitet har tydliggjorts på ett helt nytt sätt.
För den urkristna rörelsen betydelsefulla relationer av samspel och motspel med omgivande kultur har klargjorts, särskilt i fråga om genderuppfattning och moraltänkande.
NYA FORSKNINGSFRÅGOR SOM HAR GENERERATS GENOM PROJEKTET
Hur ändras bilden av evangeliernas tillkomst av de nya insikterna i det sociala minnets och den muntliga historiens mekanismer?
Hur skapas styrande helhetsbilder av den tidigaste Kristus-rörelsens historia inom nytestamentlig forskning? - en ideologikritisk och forskningssociologisk undersökning.
Interaktionen mellan konkret vardagsliv och teologiskt tänkande, med andra ord identitetsformeringen, i den tidigkristna rörelsens feedbackpräglade utveckling behöver undersökas på fler områden.
DELTAGARE I IDENTITETSPROJEKTET
Professor Bengt Holmberg (Lund), planering och ledning av projektet. Forskade på 50 % under 2006.
Teol.dr. Bo Brander (Lund), anställd från 030701 på 25 % för att som systematisk-teologisk konsult fördjupa projektets eget tänkande om kyrkans "identitet".
Professor Samuel Byrskog (Göteborg), från ht 2003 forskat på 25 %.
Docent Dieter Mitternacht (Lund) , koncipierade med Runesson och Holmberg projektets grundidéer och projektansökan. Deltog utan lön från projektet i dess arbete till maj 2006. Blev hösten 2007 docent i NT:s exegetik i Lund.
Professor Anders Runesson, koncipierade med Mitternacht och Holmberg projektets grundidéer och projektansökan. Blev professor vid McMaster University, Canada från juli 2003.
Lektor Mikael Tellbe, anställd på 50% jämte sin tjänst på Teologiska högskolan i Örebro. 2008 blev han docent i NT:s exegetik i Lund.
Fil.dr. Rúnar Thorsteinsson (Lund), anställdes 1 oktober 2003, på 100 %. Hans monografi, Roman Christianity and Roman Stoicism: A Moral Crossing, är till stor del färdigskriven.
Doktorand Fredrik Ivarsson (Göteborg). Har professor Byrskog som handledare. Avhandlingen Becoming a Man: Paul's Construction of Masculinity in the Corinthian Correspondence beräknas bli färdig i år.
Doktorand Rikard Roitto (Linköping) Har docent Håkan Ulfgard som handledare. Avhandlingen beräknas bli färdig under 2009.
PUBLIKATIONER
Färdigställandet av forskning i bokform kommer ofta efter projekttidens slut. Närmast publicering ligger två arbeten, som båda kommer ut 2008 i ansedda serier:
Mikael Tellbe, The Prototypical Christ-believer: Early Christian Identity Formation in Ephesus, i "Coniectanea Biblica NT Series", av förlaget Eerdmans (USA), och
Exploring Early Christian Identity, i "Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament (WUNT)", av Mohr Siebeck i Tübingen, juli 2008.
Tellbes monografi (300 sidor) använder en av honom själv konstruerad, socialpsykologiskt baserad metod för textanalys, för att kartlägga olika typer av kristna grupper och deras relationer, i och omkring Efesus vid första århundradets slut. Det är ett nydanande arbete, som han också presenterat i internationella fora.
Den andra volymen låter projektets deltagare presentera sin egen forskning med avseende på resultat och metod. För maximal informationseffekt kommer den ut till den internationella konferens för forskare i NT:s exegetik (SNTS), som äger rum i Lund vid månadsskiftet juli-augusti 2008.
Bland vetenskapligt betydelsefulla publikationer som inte är böcker kan nämnas Byrskogs serie på fem artiklar om identitetsformeringens roll i evangeliernas tillkomst (ca 100 sidor), publicerade 2006-08 i peer-reviewed vetenskapliga fora. Där utmanar Byrskog 1900-talets vedertagna idéer om den muntliga traditionens sociologi, genom skarpsinniga undersökningar av antik historiografi, oral historia och socialt minne.
ANDRA TYPER AV FÖRMEDLING AV PROJEKTETS RESULTAT
Projektet har en egen hemsida < http://www.teol.lu.se/nt/identitet/index.html> på svenska och engelska, med presentation av sin forskning och länk till sin publikationslista. På tröskeln till projektets påbörjande genomfördes ett symposium i Lund den 12 december 2002, där projektets huvudidéer presenterades och diskuterades kritiskt med forskare från Köpenhamns universitet.
Uppsala Exegetiska Sällskap anordnade i Uppsala den 24 september 2004 sin årliga studiedag under temat "Tidig kristen identitet ... och sen", vilket visar att vårt projekt inspirerar till vetenskaplig diskussion utanför vår egen miljö. Dr Tellbe föreläste och ledde ett seminarium om "Vad är kristen identitet i Nya testamentet?"Hösten 2005 vistades projektets två doktorander vid Drew University (Ivarsson) resp. St. Andrews University (Roitto) på STINT-stipendium och fick då tillfälle att både ge och ta emot information relaterad till projektet.
Projektet har återkommande informerat om sitt arbete inåt sin värdinstitution, Centrum för Teologi och Religionsvetenskap (CTR) vid Lunds universitet, oftast i seminarieform. Nordisk Nytestamentlig Konferens (18-22 augusti 2007 i Lund) visar eftertryckligt det inflytande som vårt projekt haft på nordisk exegetisk forskning. Det syns i konferenstemat "Strategies of identification in the Hellenistic World", och i flera av seminariegruppernas temata, där "identity", "identity formation" och "identification" flitigt användes. Projektdeltagarna Byrskog, Ivarsson, Roitto och Tellbe medverkade med papers. Holmberg redigerar med Mikael Winninge (Umeå) konferensvolymen Identity Formation in the New Testament, som också ges ut i WUNT-serien i juli 2008 - ett dubbelslag för identitetsforskningen.Projektets deltagare har också varit aktiva i att sprida forskningsinformation utanför den akademiska miljön, särskilt inom avnämargrupper med intresse för teologi och religionsvetenskap: präster och predikanter i olika kyrkor och samfund, församlingar, stiftsmöten, föreningar, populärvetenskapliga symposier.
DET INTERNA ARBETET
Projektet har haft fjorton egna dubbelseminarier (fm+em) och sju diskussionsdygn. Tre av dessa sju gjordes med inbjudna experter: 2003 David Sim, Melbourne; 2004 Gerd Theissen, Heidelberg; 2006 Samuel Rubenson, Lund. Under det senaste året träffades projektet fem gånger för att skapa den gemensamma projektboken.
Projektdeltagarna har deltagit i en rad svenska och internationella exegetiska konferenser.
Projektet genomförde en gemensam studieresa till det antika Rom, 18-25 april 2005, för att förankra textbaserat historiskt vetande i konkret verklighet. Under ledning av arkeologen, fil.dr. Olle Brandt från Svenska institutet i Rom genomfördes ett intensivt studieprogram inriktat på dagligt liv och religiös praxis i antiken, med besök på utgrävningar i Rom, Ostia, och Pompeji.
PUBLIKATIONSLISTA
BO BRANDER
"Kropp och funktion. Om Kyrkans identitet", i: Svensk Teologisk Kvartalskrift 81 (2005), 21-28.
”Kyrkan som kropp och funktion”, i: P. Bexell (red.), Församling – Här! Nu! Ett arbets-material för församlingarnas självreflektion från präst- och diakonmötet i Växjö 2005 (Publikationer från Växjö Stift 12). Växjö: Svenska kyrkan, Växjö Stift, 2006, 246-252.
”Kristi kropp – den unika relationen Gud och människor”, 23 sidor i antologin Att växa i tro, utg. av Stiftelsen Sverige och kristen tro, Uppsala 2008, under utgivning.
SAMUEL BYRSKOG
”En teori om urkristen religion. Reflektioner kring Gerd Theissens bok A Theory of Primitive Christian Religion”, Svensk Teologisk Kvartalskrift 79 (2003), 42-50
”Ephesians 4:1-16 – Paraenesis and Identity Formation”, Ethik als angewandte Ekklesiologie. Der Brief an die Epheser (red. Michael Wolter; Monographische Reihe von >Benedic-tina<; Biblisch-Ökumenische Abteilung 17; Rom: >Benedictina< Publishing, San Paolo fuori le mura, 2005), 109-138.
”Från hågkomst till litteratur – Evangelierna i den tidiga kyrkan”, Meddelanden från Collegi-um Patristicum Lundense 20 (2005), 23-33.
”Räisänen through Theissen. A Program and a Theory”, Moving Beyond New Testament The-ology? Essays in Conversation with Heikki Räisänen (red. Todd Penner och Caroline Vander Stichele; Publications of the Finnish Exegetical Society 88; Helsingfors: Finnish Exegetical Society, och Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2005), 197-220.
”Performing the Past: Gospel Genre and Identity Formation in the Context of Ancient History Writing”, History and Exegesis. New Testament Essays in Honor of Dr. E. Earle Ellis for His Eightieth Birthday (red. Sang-Won Son; New York: T. & T. Clark, 2006), 28-44.
”A New Quest for the Sitz im Leben. Social Memory, the Jesus Tradition and the Gospel of Matthew”, New Testament Studies 52 (2006), 319-336.
”A Century with the Sitz im Leben. From Form-Critical Setting to Gospel Community and Beyond”, Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft 98 (2007), 1-27.
”From Memory to Memoirs. Tracing the Background of a Literary Genre”, Remembering Jesus. FS James D. G. Dunn (red. Scot McKnight och Terence C. Mournet; JSNTSup, Library of Historical Jesus Studies; New York: T. & T. Clark/Continuum, under utgiv-ning).
”The Early Church as a Narrative Fellowship. An Exploratory Study of the Performance of the Chreia”, Norsk Teologisk Tidsskrift, under utgivning.
“Memory and Identity in the Canonical Gospels: A New Perspective”, bidrag i projektvoly-men Exploring Early Christian Identity, Tübingen: Mohr Siebeck, juli 2008.
BENGT HOLMBERG
"Gerd Theissens väg från Jesusrörelsens sociologi till en plausibel Jesus", i: Svensk Teologisk Kvartalskrift 79 (2003), 16-21.
"The methods of historical reconstruction in the scholarly recovery of Corinthian Christian¬ity", i: Edward Adams and David G. Horrell (ed.s), Christianity at Corinth : The Quest for the Pauline Church , Westminster–John Knox Press: Philadelphia 2004, 255-271.
“Questions of method in James Dunn’s Jesus Remembered", i: Journal for the Study of the New Testament 26 (2004), 445-457.
Människa och mer: Jesus i forskningens ljus. Andra, rev. uppl., Arcus förlag: Lund 2005. 221 sid.
“Den historiske Jesus”, kap. 4 i: Jesus och de första kristna: En introduktion till Nya testamentet, utg. av Dieter Mitternacht och Anders Runesson. Verbum: Stockholm, 2006, 149-174.
“Understanding the First Hundred Years of Christian Identity” och “Conclusion of a book and a project”, två bidrag i projektvolymen Exploring Early Christian Identity, Tübingen: Mohr Siebeck, juli 2008.
FREDRIK IVARSSON
Recension av New Testament Masculinities (red. Stephen D. Moore och Janice Capel Ander-son; Semeia Studies 45; Atlanta: Society of Biblical Literature, 2003), STK 81/1, s 41-42.
Recension av May, Alistair Scott, ‘The Body for the Lord’: Sex and Identity in 1 Corinthians 5-7 (London: T&T Clark, 2004), Review of Biblical Literature (www.bookreviews.org).
Recension av Knust, Jennifer Wright, Abandoned to Lust: Sexual Slander and Ancient Christ-ianity (New York: Columbia University Press, 2005), Review of Biblical Literature (www.bookreviews.org)
“Vice Lists and Deviant Masculinity: The Rhetorical Function of 1 Cor 5:10-11 and 6:9-10”, i: Mapping Gender in Ancient Religious Discourses, ed. by Todd Penner and Caro¬line Vander Stichele (Biblical Interpretation Series 84). Brill: Leiden – New York, 2007, 163-184.
“Christian Identity as True Masculinity”, bidrag i projektvolymen Exploring Early Christian Identity, Tübingen: Mohr Siebeck, juli 2008.
DIETER MITTERNACHT
“Current Views on the Synagogue of Ostia Antica and the Jews of Rome and Ostia", i: The Ancient Synagogue. From its Beginnings until 200 CE. Ed. by Birger Olsson & Magnus Zetterholm (CBNTS 39). Stockholm 2003, 521-571.
Utgivare av specialnumret ”Gerd Theissen och den första kristendomen",Svensk Teologisk Kvartalskrift 79, nr 1/2003.
Översättning av G. Theissen, "Urkristet ethos: en syntes av bibliska och grekiska traditioner", i: Svensk Teologisk Kvartalskrift 79 (1/2003), 2-12. Från tyskan: "Urchristliches Ethos. Eine Synthese aus biblischer und griechischer Tradition."
"Korsfäst med Kristus och utfryst i Galatien", i: Svensk Teologisk Kvartalskrift 79 (1/2003), 31-41.
"’Hans brev är myndiga och kraftfulla men han talar jämmerligt.’ Om Paulus som brevskriva-re", i: Religionsvetenskaplig Internettidskrift (RIT) 8 (2004): 16 s.
"Theissen's Integration of Psychology and New Testament Studies: Learning Theory, Psycho-dynamics and Cognitive Psychology", i: J. Harold Ellens and Wayne G. Rollins (ed.s), Psychology and the Bible: A New Way to Read the Scriptures, vol. 1: From Freud to Kohut. Praeger: New York, 2004, 101-117.
"Paul's letter to the Galatians in Social-Psychological Perspective", i: J. Harold Ellens and Wayne G. Rollins (ed.s), Psychology and the Bible: A New Way to Read the Scriptures, vol. 3: From Gospels to Gnostics. Praeger: New York, 2004, 193-212.
RIKARD ROITTO
“Belong, Believe, Behave: A Cognitive Perspective on the Meaning and Social Dynamics of Identity and Behaviour Norms in the Early Christ-movement”, bidrag i projektvolymen Exploring Early Christian Identity, Tübingen: Mohr Siebeck, juli 2008.
MIKAEL TELLBE
Recension av Richard N. Longenecker (ed.), Community Formation in the Early Church and in the Church Today (Peabody, 2002), i: Svensk Exegetisk Årsbok 69 (2004), 286-88.
Recension av Steve Mason, Josephus and the New Testament, 2nd ed. (Peabody, 2003), i: Svensk Exegetisk Årsbok 69 (2004), 288-290.
“Nytestamentlig teologi AD 2005: en exegetisk och bibelteologisk uppdatering för predi¬kan-ter”, i: Tro & Liv 64 (2): 16-28.
”Porträtt av en despot? Funderingar kring en författares lästeknik (analys av Lena Anderssons Jesusbild)”, i: NOD 4 (2005), 16-20.
”’Vi är dom vi inte är!’ Identitet och exklusivitet bland de tidiga kristna i Efesos”, i: Svensk Exegetisk Årsbok 70 (2005), 361-387.
”The Temple Tax as a Pre-70 CE Identity Marker”, i: J. Ådna (ed.), The Formation of the Early Church, (WUNT 183), Tübingen: Mohr Siebeck, 2005, 19-44.
“Öppet för kärlek till samhället: de tidiga kristna i ett sociopolitisk perspektiv”, i: Petrus 7 (sept 2005), 11-18.
”’Kyrkans många ansikten’: Församlingsstrukturer och ledarskapssyner hos de tidiga kristna i Efesos”, i: P. Bexell (red.), Församling – Här! Nu! Ett arbetsmaterial för församlingarnas självreflektion från präst- och diakonmötet i Växjö 2005 (Publikationer från Växjö Stift 12). Växjö: Svenska kyrkan, Växjö Stift, 2006, 253-266.
Recension av Paul Trebilco, Early Christians in Ephesus from Paul to Ignatius (Tübingen, 2004), i: Svensk Exegetisk Årsbok 71 (2006), 262-263.
“The Story about Two Kings: Luke 2:1-7”, i: The Cradle and the Crown: A Regent College Advent Reader, Vancouver: Regent College Publishing, 2006.
”Religioner och filosofier i judarnas omvärld”, i: Jesus och de första kristna: En introduktion till Nya testamentet, utg. av Dieter Mitternacht och Anders Runesson. Stockholm: Verbum, 2006.
“Prototypicality and Identity: Early Christian Identity Formation in Ephesus”, bidrag i pro-jekt¬volymen Exploring Early Christian Identity, Tübingen: Mohr Siebeck, juli 2008.
The Ephesian Christ-Believers: A Textual Analysis of the Formation of Early Christian Identity in Ephesus. (Monografi, 305 sidor, publiceras 2008)
RUNAR M. THORSTEINSSON
Paul’s Interlocutor in Romans 2: Function and Identity in the Context of Ancient Episto¬lo-graphy (ConBNT 40; Stockholm: Almqvist & Wiksell, 2003)
Recension av Gertrud Yde Iversen, Epistolarität und Heilsgeschichte: Eine rezeptions¬ästhe-tische Auslegung des Römerbriefs (Münster, 2003), i: Svensk Teologisk Kvartalskrift 4 (2004), 187-88
Recension av Changwon Song, Reading Romans as a Diatribe (New York, 2004), i: Review of Biblical Literature (www.bookreviews.org, Dec 11, 2004)
"Paul and Roman Stoicism: Romans 12 and Contemporary Stoic Ethics", i: Journal for the Study of the New Testament 29 (2006), 139-61
“‘Om du kallar dig jude’: Paulus dialog med en (potentiell) proselyt i Romarbrevet 2”, i: Religionsvetenskaplig Internettidskrift (RIT) 9 (2006): 11 sid.
Recension av Michelle V. Lee, Paul, the Stoics, and the Body of Christ (Society for New Testament Studies Monograph Series 137; Cambridge: Cambridge University Press, 2006), i: Journal of Theological Studies (forthcoming 2007).
“Morality in the Making of Christianity: The Case of First-Century Rome”, bidrag i pro-jektvolymen Exploring Early Christian Identity, Tübingen: Mohr Siebeck, juli 2008.