Svensk landsbygd som "pleasure periphery": Håller landsbygdens arbetsmarknad på att "amerikaniseras"?
Projektets syfte är att ur ett empirirskt och teoretiskt perspektiv analysera huruvida turismutvecklingen bidrar till en amerikanisering av landsbygdens arbetsmarknad. Amerikanisering kallas övergången till en arbetsmarknad som domineras av tjänsteproduktion, flexibla arbetsformer och kvinnliga arbetstagare. Här förväntas att turismutvecklingen bidrar avgörande till en amerikanisering genom att introducera sysselsättningstillfällen som uppfyller dessa tre aspekter. Denna förändring antas pågå huvudsakligen i områden som kan kallas pleasure peripheries, dvs. geografiska utkantsområden. En viktig, hittills obesvarad fråga är dock vilka arbetsplatser som har skapats? Är de nya arbetsplatserna en fullvärdig ersättning för dem som har förlorats inom primärindustri, tillverkning och offentlig sektor, eller rör det sig om s.k. junk-jobs som inte förmår att ge arbetstagarna en tillräcklig försörjning? En annan fråga som skall belysas är huruvida geografin, dvs. platsernas lokala karaktärsdrag och lokalisering gentemot efterfrågemarknaden påverkar sysselsättningsutvecklingen inom turismsektorn och amerikaniseringen av arbetsmarknaden. Avslutningsvis diskuteras amerikaniseringens konsekvenser för olika samhällsgrupper. Projektet bygger på GIS-stödda kvantitativa analyser av en omfattande individdatabas och en intervjuundersökning bland turismaktörer.
Digital svensk slutredovisning saknas. Den som är intresserad av resultaten kan höra av sig till rj@rj.se.