Det koncentrerade ägandets logik, familjedynamik, känslor och ansvarstagande
Ägandets roll för näringslivets utveckling har fått ökad uppmärksamhet under senare tid. Kunskapen om det koncentrerade ägande som familjer utövar är dock fortfarande högst bristfällig. Detta projekt syftar till att öka kunskaperna om familjeägandets innebörd och konsekvenser med fokus på tre uppgifter:
(1) att karaktärisera den ägarlogik som det koncentrerade familjeägandet representerar och analysera ägarlogikens konsekvenser för familjeföretagets strategiska utveckling.
(2) att analysera hur ekonomisk redovisning påverkar och påverkas av ansvarsförhållanden i familjeföretag,
(3) att analysera hur känslor påverkar ägande- och ledningsprocesser i familjeföretag.
Avsikten är att bredda forskningsagendan inom det framväxande familjeföretagsfältet genom att fokusera teoretiskt viktiga och hittills förbisedda frågeställningar. Vidare är målet att synliggöra och problematisera familjeföretagens och ägarfamiljens situation som en central del av vårt näringsliv. Projektet är förankrat i en tolkande forskningstradition och omfattar djupstudier i sex familjeägda företag av olika storlek och branschtillhörighet. En etnografiskt orienterad metod kommer att tillämpas, där intervjuer och observationer kommer att kombineras med försök att involvera de studerade aktörerna i datainsamlingen, dvs. att samproducera empiriska observationer. Projektet inkluderar också ambitionen att initiera forskningssamverkan med internationellt ledande forskare.
Digital slutredovisning på svenska saknas. Den som är intresserad av resultaten kan höra av sig till rj@rj.se.