Drömmar till salu - Marknadsföring i en varumärkt värld
I den varumärkta världen handlar produktion och konsumtion alltmer om symboler. När materiella behov är tillfredsställda, och när likartade produkter finns i överflöd, blir varumärkets immateriella löften och drömmar i allt större utsträckning det symboliska värde som produceras och konsumeras. Företagens förmåga att kommunicera och förpacka blir därmed central när det som skall säljas är abstrakta löften om framgång, hopp, trygghet och lycka. Samtidigt ser vi hur en ny yrkeskår av formgivare, designers och kommunikatörer växer fram. Den nya expressiva expertisen utgörs av de aktörer som på olika sätt sysslar med kommersiell strategisk produktion av symboler. I takt med att denna expertis får en ökande betydelse i samhället sker också en professionalisering av företagens uttryck där olika former av berättelser och bilder blir centrala uttrycksformer. Det övergripande syftet med detta forskningsprogram är att fördjupa vår kunskap om hur immateriella värden materialiseras i skapandet av symboliska värden. Projektet är uppbyggt kring två delstudier: (1) En studie av konstruktionen av symboliska värden i bilder och berättelser. (2) En studie av den expressiva expertisen som aktör och fält. Forskningsprogrammet skall därmed bidra till en vidare förståelse av hur varumärken skapas och hur den varumärkta världen upprättas.
Digital slutredovisning på svenska saknas. Den som är intresserad av resultaten kan höra av sig till rj@rj.se.