Christian Isendahl

Ekologi, makt och religion: Kognitiva landskap på Yucatán-halvön






Projektet syftar till att nå en nyanserad förståelse av de dynamiska socio-ekologiska relationer och processer som präglat landskap och människa på Yucatán-halvön i Mexiko. Särskilt strävar projektet efter att förstå sambanden mellan naturresurser, ekonomiska system, maktstrukturer, sociala strukturer och kosmologi. Medlemmarna i forskargruppen har disputerat på avhandlingar som fokuserar på mayaindianernas kultur, religion, historia, landskapshistoria och arkeologi. Detta medför att teoribildning och metodik i projektet är flervetenskapliga och har växt fram i gränslandet mellan arkeologi och religionshistoria. Projektet fokuserar på tre separata fallstudier för att undersöka hur ekologi, makt och religion har interagerat för att skapa olika syner på landskapet bland olika skikt i befolkningen genom tid och rum. Den första fallstudien fokuserar på den klassiska och postklassiska perioden (ca 600-1100 e.Kr.) och utgår ifrån arkeologiska undersökningar i Mayastaden Xuch. Den andra fallstudien baseras på etnohistoriskt källmaterial från 1400- och 1500-talen, och syftar till att rekonstruera kosmologi, sakrala landskap och sociopolitisk organisation under denna tid. Den tredje fallstudien syftar till att dokumentera olika nutida syner på landskap, makt och religion i Chichén Itzá, en betydande Mayastad under 1000- till 1200-talen som idag är vallfartsort både för en politiserad inhemsk traditionsutövning såväl som för nyandliga sökare från västvärlden.
Slutredovisning

Forskningsprojektet ”Ekologi, makt och religion: Kognitiva landskap på Yucatán-halvön” påbörjades 050101 av en flervetenskaplig forskargrupp bestående av docent Bodil Liljefors Persson (BLP), religionshistoriker, och FD Christian Isendahl (CI), arkeolog. Projektet syftar till att ge en nyanserad förståelse av de dynamiska relationer och processer som har präglat människa-samhälle-landskap på Yucatán-halvön i ett långt tidsperspektiv. Detta övergripande, vida forskningssyfte har bibehållits under projektets gång. Forskargruppen har arbetat med många olika perspektiv som sammantaget har gett en mångfacetterad insikt i de komplexa relationerna mellan Mayafolkens religion och trosutövning, den fysiska miljön, ekonomiska system och maktförhållanden.

Ett viktigt resultat av forskningen—och som har betydande potential att kunna tillämpas i studiet även av andra kulturer och andra tidsepoker än de av omedelbart intresse för projektet—är det konceptuella ramverk som kontinuerligt arbetats fram och vidareutvecklats under projektets gång. Det integrerande, relationistiska och flerdimensionella landskapsperspektivet att förstå den rumsliga dispositionen av religiös tro och praktik har tillämpats i flertalet av projektets delstudier. Detta breda perspektiv söker integrera konstruktivistiska med geofysiska synsätt på landskapets ontologi, etiska med empatiska aspekter på landskapsepistemologi och beteendevetenskapliga med kognitiva förhållningssätt till humanekologiska relationer. Landskapsperspektivet är relationistiskt såtillvida att ett landskaps olika beståndsdelar är betydelsebärande främst utifrån de relationer de har med varandra. Betoningen på landskapets flerdimensionella natur innebär att religiös tro och praktik interagerar med andra aspekter av landskap (ekonomi, politik, naturliga processer, etc.) på sätt som visserligen oftast står i nära relation med varandra, men som går att särskilja som individuella plan och kan analyseras separat. 

Det teoretiska förhållningssätt som har formulerats genom tillämpning i olika sammanhang inom projektet visar stor potential att kunna förklara komplexa sammanhang och öppnar dörrar till kompletterande, holistiska perspektiv på relationerna mellan religion och miljö, ekonomi och politik. Ett konkret exempel är CIs studie av den storskaliga vattenreservoaren i Xuch, ett agro-urbant samhälle på norra Yucatán-halvön daterat till senklassisk och tidig postklassisk tid (ca 600-1250 e.Kr.). Resultaten från arkeologiska undersökningar som genomfördes inom ramen för projektet under 2007 och som diskuteras i flera artiklar pekar på att vattenreservoaren var en central resurs i ett säsongsvis torrt område där grundvattennivån låg för djupt för att kunna användas. Reservoaren betraktades som en axis mundi och var en nyckelplats för religiösa-politiska ceremonier med samhällsintegrerande syften. Reservoaren var en central fruktbarhetssymbol i det nederbördskänsliga området. De naturliga processer i karstmiljön som bidragit till reservoarens tillblivelse understödde en animistisk syn på landskapet och kom även att associeras med sexuella metaforer. 

Likaså är det konceptuella ramverket tillämpligt vid analys av den religiösa praktiken och här utgör BLPs delstudier av ritualer i både tidigkolonial tid och i nutid tydliga exempel. BLP har genomfört två fältarbeten under projekttiden (2005 och 2007), med bl.a. observationer av ritualer samt arkivarbete. I flera av hennes artiklar betonas samspelet mellan politiska maktfaktorer och riter samt hur dessa har stark förankring i det fysiska landskapet. Både särskilda platser i landskapet och ritualer är starka bärare av mening och identitet vilket går att följa genom historiens gång på Yucatán. Särskilt tydligt blir detta på platser som t.ex. i Mani, Chichen Itzá och XCacal Guardia där såväl socio-ekonomiska som religiösa och politiska dimensioner kan urskiljas men som sammantaget ger en holistisk syn där en stark kultplatskontinuitet framträder. 

Resultaten av forskningsprojektet motsvarar våra förväntningar inte minst i det avseendet att de forskningsfrågor som projektet givit upphov till överskrider vida i antal de som vi har kunnat besvara. Projektets problemställningar, det konceptuella ramverket och forskningens resultat anger i någon mån riktlinjerna för fortsatta undersökningar av gränsområdet mellan humanistiska, samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga perspektiv på människa-samhälle-landskap på Yucatán-halvön i ett långt tidsperspektiv. 

Projektets viktigaste publikationer innefattar bl.a. den volym som forskargruppens medlemmar för närvarande redigerar. Under projektets avslutande del anordnade forskargruppen en internationell konferens inom ramen för The Association of European Mayanists årliga konferenser (www.wayeb.org). Närmare 200 deltagare kom för att lyssna när ett drygt 20-tal Mayaforskare från Europa, USA och Mexiko diskuterade ”Ecology, Power, and Religion in Maya Landscapes”. Vetenskapsrådet bidrog med finansiellt stöd och Malmö högskola stod för värdskapet när en internationell forskningskonferens om Mayakulturen för första gången anordnades i Sverige. Dessa European Maya Conferences och de konferensvolymer som publiceras har ett högt anseende inom det forskningsfältet. Volymen från konferensen i Malmö samlar genomarbetade versioner av de främsta konferensbidragen, granskade genom ett peer-review förfarande, och innehåller flera internationellt sett ledande Mayaforskares perspektiv på relationerna mellan religiös tro och praktik och landskapet i vid bemärkelse. Redaktörerna bidrar med en gemensamt författad introduktion som översiktligt diskuterar huvudsakliga forskningsteman och föreslår några riktlinjer för den fortsatta forskningen inom fältet. CIs individuella kapitel diskuterar på ett genomgripande sätt det integrerande, relationistiska och flerdimensionella landskapsperspektivet med tillämpande exempel främst på basis av materialet från hans arkeologiska undersökningar i Xuch. BLPs individuella kapitel behandlar kosmologi, ritualer och heliga platser i det yukatekiska landskapet. Även här diskuteras det flerdimensionella landskapsperspektivet kopplat till olika maktdiskurser som hämtar näring ur både källtexter, ikonografi och rituell praktik från förkolumbiansk tid fram tills idag. 

Vid sidan av konferensvolymen vill vi även lyfta fram två andra publikationer. CI slutför för närvarande en vetenskaplig artikel med fokus på vattenreservoarers ekonomiska, politiska och symboliska betydelse under senklassisk och tidig postklassisk tid som redan kortfattat beskrivits ovan. BLP har en artikel antagen för publicering i en konferensvolym som behandlar förhandlingar om etnicitet och maktförhållanden i de tidigkoloniala skriftliga källorna från Yucatán.

Utöver de publikationer som anges i bifogad publikationslista och presentationer vid den redan omnämnda konferensen har BLP förmedlat delresultat från projektet vid flera betydande internationella konferenser, bl.a. på Congreso Internacional de Mayistas i Mérida (2005), på Amerikanistkongressen i Sevilla (2006) och på European Social Science History Conference i Lissabon (2008). BLP har också presenterat resultat från projektet vid ett antal offentliga föreläsningar, bl.a. på Historiska museet i Stockholm (2006), på Malmö högskolas historikerdagar (2005 och 2006) samt på forskarseminariet i socialantropologi vid Lunds universitet (2007).

CI (projektledare) och anslagsförvaltning var ursprungligen knutna till Malmö högskola men överfördes 051001 till Institutionen för arkeologi och antik historia, Uppsala universitet. BLP har genomgående varit knuten till Malmö högskola. I enlighet med projektansökans intentioner fördelades projektmedlen principiellt med 60 % till CI och 40 % till BLP. Det totala anslaget från Riksbankens Jubileumsfond uppgår till 1 400 000 kr. Den sammanlagda lönekostnaden för projektdeltagarna uppgår till 631 044 kr plus en lönebikostnad på 321 833 kr, vilket ger en total lönekostnad på 952 877 kr. Kostnader för sammanlagt tre fältarbetsresor till Mexiko belastades projektet med 60 270 kr. Anslagsförvaltarnas uttag av omkostnadsavgifter uppgår till totalt 224 385 kr. Högskolemomsen om 8 % kostade projektet 112 000 kr. Övriga kostnader uppgår till totalt 50 466 kr; i posten ryms kostnader för en bärbar PC och datorutrustning (ca 18 000 kr); scanner, videokamera, kamera och fotoutrustning (ca 22 000 kr); och litteratur, kartmaterial och kopieringskostnader (ca 10 000 kr). 

Forskargruppen tackar Riksbankens Jubileumsfond för värdefullt stöd!

 

The research project “Ecology, Power, and Religion: Cognitive Landscapes on the Yucatán Peninsula” was initiated on January 1, 2005 by a multidisciplinary research group consisting of historian of religions Docent Bodil Liljefors Persson (BLP) and archaeologist Dr Christian Isendahl (CI). The aim of the project is to offer a nuanced understanding of the dynamic relations and processes that shaped people-society-landscape on the Yucatán Peninsula in a long-term perspective. This overarching, broad research aim has been maintained throughout the course of the project. The research group has employed many different perspectives that brought together have offered a multi-facetted insight concerning the complex relations between Maya religious beliefs and practices, environments, economic systems, and power structures.

An important research result—that also has significant potential for application in investigations of cultures and time periods other than those of immediate interest in the current project—is the conceptual framework that has been continuously reworked and refined as the project has progressed. The integrative, relational, and multidimensional landscape perspective to understand the spatial disposition of religious beliefs and practices has been applied in several studies of the project. This broad perspective attempts to integrate constructivist with geophysical outlooks on landscape ontology, etic with emic aspects of landscape epistemology, and behavioral with cognitive approaches to human ecological relations. The landscape perspective is relational in the sense that the different constituent parts of a landscape are meaningful primarily in relation to other relevant parts. The emphasis on the multidimensionality of landscape is in response to the different ways that religious beliefs and practices interact with other aspects of landscape (e.g., economy, politics, and natural processes) in ways that certainly are intimately interlinked, but that can be identified as individual levels and analyzed separately. 

The theoretical approach formulated by application in various contexts within the project demonstrates considerable potential to explain complex relationships and open doors to supplementary and holistic perspectives on the relationships between religion and environment, economy, and politics. A specific example is CI’s investigation of a large-scale water reservoir at Xuch, an agro-urban settlement on the northern Yucatán Peninsula dated to the Late Classic to Early Postclassic Periods (c. AD 600-1250). The results from archaeological investigations carried out during 2007 within the framework of the project and that are discussed in several articles suggests that the water reservoir was a key resource in a seasonal dry climate with an inaccessible aquifer. The reservoir was regarded an axis mundi. It was a key place for politico-religious ceremonies with community integrative purposes and a central symbol of fertility in a drought-sensitive environment. The natural processes in the karst environment that had contributed to the formation of the reservoir supported an animistic perception of landscape and were also associated with sexual metaphors.

The conceptual framework is similarly useful in the analysis of religious practice in more recent time periods, as BLP’s studies of both Early Colonial and contemporary rituals lucidly demonstrate. BLP has conducted two seasons of fieldwork as part of the project (in 2005 and 2007), including observations of rituals and archive research. The interaction between factors of political power and rituals and how these are strongly linked in the physical landscape is emphasized in several of her articles. Both particular places in the landscape and rituals are significant carriers of meaning and identity, which can be seen throughout the historical period and until the present. This is particularly evident in places with strong continuity of cult place, such as Maní, Chichén Itzá, and XCacal Guardia where both socio-economic and religious and political dimensions can be distinguished and that collectively offers a holistic viewpoint.

The results from the research project answers to our expectations not least in the sense that the research questions the results give rise to extend by far the number of questions we have been able to provide answers for. The issues dealt with, the conceptual framework, and research results to some extent sets the agenda for continued explorations of the borderlands between humanistic, social, and natural sciences perspectives on people-society-landscape on the Yucatán Peninsula in a long-term perspective.
 
The most important publications generated from the project include the volume the project members currently edit. During the latter phase of the project, the research group organized an international conference within the framework of The Association of European Mayanists annual meetings (www.wayeb.org). Nearly 200 scholars and students participated when over 20 specialists in Maya archaeology, history, and religion from Europe, the United States, and Mexico discussed “Ecology, Power, and Religion in Maya Landscapes”. With financial support from the Research Council, Malmö University hosted the first international research conference on the Maya culture ever organized in Sweden. The European Maya Conferences and proceedings are highly regarded within the field of scientific Maya investigation. The volume emanating from the Malmö conference collects reworked and peer-reviewed versions of the major conference contributions, and includes chapters by several leading Maya scholars outlining supplementary perspectives on the relationships between religious beliefs and practices and landscape in a wide sense. The editors contribute with a joint introduction discussing the main research themes and suggest some guidelines for continued investigation within the field. CI’s individual chapter discusses exhaustively the integrative, relational, and multidimensional landscape perspective to understand the spatial disposition of religious beliefs and practices with illustrative applications primarily on the basis of the material made available from his archaeological investigations at Xuch. BLP’s individual chapter deals with cosmology, rituals, and sacred places in the Yucatec landscape, similarly discussing the multidimensional landscape perspective in relation to different discourses of power based on historical, iconographic, and ethnographic data. 

In addition to the conference proceedings we need to stress two additional publications. CI is currently finalizing a scientific article focusing on the interrelated economic, political, and symbolic importance of water reservoirs during the Late Classic to Early Postclassic that has been briefly outlined above. BLP has authored a scientific article accepted for publication in a refereed volume of conference proceedings that discusses evidence of negotiations of ethnicity and power relations in Early Colonial historical sources from the Yucatán.

In addition to the publications in the attached list of publications and to presentations at the Malmö conference, BLP has disseminated research results at several international conferences, including Congreso Internacional de Mayistas in Mérida (2005), the Americanist congress in Seville (2006), and at the European Social Science History Conference in Lisbon (2008). BLP has also presented research results at a number of public lectures, for instance at the Historical Museum in Stockholm (2006), at Malmö University (2005 and 2006), and at the research seminar of the Department of Social Anthropology, Lund University (2007).

CI (project director) and the administration of the grant was originally linked to Malmö University but was transferred to the Department of Archaeology and Ancient History, Uppsala University on October 1, 2005. BLP has been associated with Malmö University throughout the project period. The grant was split in principal 60 % to CI and 40 % to BLP in agreement with the intentions of the research application. The grant given by the Bank of Sweden Tercentenary Foundation was 1 400 000 SEK. The total cost of salaries for the two project members is 631 044 SEK, plus LBK 321 833 SEK, adding up to a total salary cost of 952 877 SEK. Costs for in total three fieldwork travels to Mexico amounted to 60 270 SEK. The administrators of the grant deducted 224 385 SEK as overhead. University tax at 8 % charged 112 000 SEK. Other costs total 50 466 SEK and includes expenses for a laptop and computer equipment (c. 18 000 SEK); a scanner, video camera, camera, and photo equipment (c. 22 000 SEK); and literature, maps, and costs for photocopying (c. 10 000 SEK). 

The research group thanks the Bank of Sweden Tercentenary Foundation for valuable support!

Bidragsförvaltare
Lunds universitet
Diarienummer
P2004-0612:1
Summa
SEK 1 400 000
Stödform
RJ Projekt
Ämne
Kulturgeografi
År
2004