Från värdeskapande till värdeskadande processer: En studie av ny Internetteknik och dess betydelse för digitala affärer
Projektet syftar till att skapa en djupare förståelse för den roll som Internetteknik spelar för de företag som erbjuder en digital tjänst eller produkt till en marknad. Det rapporteras allt oftare om en ny form av digitala affärer möjliggjorda av ny Internetteknik. En gräsrotsrörelse - en bottom up-rörelse i händerna på konsumenter istället för den top down-rörelse styrd av företagsledningar - har vuxit fram och slagit hårt på många väletablerade företag. En hotbild målas upp i form av decentraliserade tekniker som peer-to-peer teknik och den förstörande kraft de har haft - och väntas fortsättningsvis ha - på kommersiella aktörer. Istället för att Internetteknik fungerar som en del i en värdeskapande process för företag kan man tala om den värdeskadande process som tekniken är en del av. Alla produkter och tjänster som kan anta digital form - som film, musik och mjukvaruprogram - kan också distribueras i kanaler som inte kontrolleras av företag. Samtidigt som denna process kan ses som värdeskadande ur ett företagsperspektiv är den samtidigt värdeskapande för andra aktörer. Detta projekt avser att studera de värdeskapande och värdeskadande processer som uppstår i relation till ny Internetteknik.
Vetenskaplig redovisning, Svensk version:
• Projektets syfte samt eventuella ändringar i syftet under projektperioden.
Projektet har syftat till att skapa en djupare förståelse för den roll som Internetteknik spelar för de företag som erbjuder en digital tjänst eller produkt till en marknad. Istället för att Internetteknik fungerar som en del i en värdeskapande process för företag kan man tala om den värdeskadande process som tekniken är en del av. Alla produkter och tjänster som kan anta digital form - som film, musik och mjukvaruprogram - kan också distribueras i kanaler som inte kontrolleras av företag. Samtidigt som denna process kan ses som värdeskadande utifrån ett företagsperspektiv är den samtidigt värdeskapande för andra aktörer. Projektet har studerat de värdeskapande och värdeskadande processer som uppstår i relation till ny Internetteknik. Inte minst musik- och filmindustrierna är förändrade på ett fundamentalt sätt, på grund av att dess produkter är digitala. Vi kan se hur rörelserna från produkt till tjänst, samt från top-down till bottom-up, har påverkat dessa industrier på ett grundläggande sätt. Det faktum att digitala värden, inom ramen för dessa industrier, är i princip lika med noll, gör att dessa industrier är allvarligt hotade.
• Projektets tre viktigaste resultat och ett resonemang om dessa.
Projektet har fokuserat på två centrala tendenser i relation till nätverk som social princip: rörelsen från top-down till bottom-up vad gäller innovationsprocesser, och rörelsen från produkter till tjänster vad gäller digitala media. För aktörer i mediebranschen är det viktigt att utforska möjligheterna att arbeta på ett sätt som kombinerar ett tjänstefokus och innovationsprocesser med en bottom-up riktning.
"Allt som är digitalt är gratis" beroende på det faktum att digitala produkter per definition är oändligt delbara till ingen kostnad. Med näthandel, online-distribution, och fildelningsnätverk förändras gamla förutsättningar, och knapphet (scarcity) har ersatts med överflöd (abundance).
Jag vill speciellt lyfta fram tre resultat, och diskutera kring dem och deras implikationer:
- Projektet har belyst vilka aktörer som finns inom de värdeskapande systemen, hur de relaterar till varandra och hur de ingår i olika processer.
Projektet har belyst de värdeskapande systemen dels från ett företagsperspektiv, dels från ett perspektiv med utgångspunkt i fildelares vardag. Föreställningar om värdeskapande kan uttryckas på åtminstone tre olika sätt. Det första sättet är i linje med det traditionella synsättet som det uttrycks av Porter (1985). Detta synsätt har kommit att dominera forskningen om elektronisk handel på ett påfallande sätt. Det andra sättet – vanligtvis uttryckt som värdenät – beskriver hur ett nätverk av aktörer är involverande i en samskapande värdeskapande process. Ett tredje synsätt - och förmodligen det mest radikala - är ett synsätt som gör gällande att idéer om värdekedjor inte bara är decentraliserade i form av värdenät, utan har helt förlorat sin giltighet. Istället för värdeskapande kan man tala om värdeskadande processer. Resultaten från projektet relaterar till denna ståndpunkt och visar på ett tydligt sätt hur processen är irrereversibel, dvs det som är digitalt är att betraktas som gratis. Lösningen ligger i att skapa tjänster, inte att satsa på digitala produkter.
- Projektet har belyst vilka huvudsakliga hinder och drivkrafter som existerar för utveckling och användning av Internetteknik inom ramen för digitala affärer.
En god förståelse av ny Internetteknik i allmänhet - och P2P-teknik i synnerhet - kan skapas om man fokuserar på de sätt på vilket tekniken skapar värden åt aktörer i dess omgivning. Just värdeskapande aktiviteter har diskuterats flitigt inom forskning om digitala affärer. Mycket tyder dock på att de värden som skapas, och även de aktörer som är inblandade i dessa värdeskapande aktiviteter, har förändrats i takt med att tekniken har ändrat karaktär. De resultat som detta projekt kan visa upp tyder t ex på att fildelningsnätverk är kreativa och effektiva på ett imponerande sätt, samtidigt som etablerade företag tycks vara tveksamma till att anamma ny internetbaserad teknik annat än enkla webb-baserade säljprocesser.
- Projektet har belyst vilka lärandeaspekter som är väsentliga för företag aktiva inom digitala affärer. Detta inkluderar lärande kring hur de kan använda sig av Internetteknik på ett sätt som omformulerar deras värdeskapande processer.
Projektet har haft ett fokus på digitala tjänster – dvs ett fokus på tjänsteproduktion och med argumentet att digitala tjänster är en speciellt utmanande form av tjänst. Vi ser hur besvärligt – för att inte säga omöjligt – det är att ta betalt för digitala produkter idag. Därför måste företag som arbetar med digitala produkter arbeta fram tjänsteerbjudanden. Det är viktigt att vi utvecklar en ny syn på tjänsteutövning: Att tjänster inte är något som produceras i fabrik likt produkter, utan tjänsteutövning är något som sker direkt på marknaden. Tjänster har fyra grundegenskaper: de är immateriella, produktion och konsumtion är samtidig, de är heterogena, och de är förgängliga. I relation till digitala tjänster kan vi lägga till att de är enkelt kopierbara. Poängen med digitala tjänster – och överhuvudtaget den tyngdviktsförflyttning från produkter till tjänster som vi ser idag – är viktig att betona, och väldigt få företag i mediabranschen har insett detta. De kan inte ta betalt för digitala produkter, eftersom allt som är digitalt också är kopierbart. Vi kan inte stoppa denna kopiering, det är slöseri med tid att ens försöka. Priset på digitala produkter konvergerar mot noll, och då måste företag som vill vara kvar försöka bygga upp tjänsteerbjudanden istället för produkter.
• Nya forskningsfrågor som har genererats genom projektet.
Värdekedjan utvecklades främst som ett redskap för analys av industriella branscher och organisationer som producerar fysiska produkter (Porter, 1985). Ett flertal författare anser dock att värdekedjan inte är lämpliga angreppssätt för att förstå värdeskapande i informationsintensiva branscher. I dessa branscher uppstår värde inte i kedjor där alla aktiviteter följer varandra linjärt, utan i dynamiska nätverk bestående av flera aktörer. Som ett led i detta resonemang har en ny ansökan skickats in till VINNOVA på temat öppen innovation.
• Projektets två viktigaste publikationer och ett resonemang om dessa.
Projektets två viktigaste publikationer är:
Jonsson, K., Westergren, U & Holmström, J (2008). Technologies for value creation: an exploration of remote diagnostics systems in the manufacturing industry. Information Systems Journal, Volume 18 Issue 3 Page 227-245, May 2008
With firms increasingly relying on ubiquitous computing to implement major business initiatives, it is becoming ever more necessary to understand the technological aspects of business developments. This paper analyzes the use of remote diagnostics systems in the manufacturing industry and discusses the opportunities and challenges for the early adopters. It pays specific attention to the impact on business aspects such as the value creation process consisting of relationships, roles, and architecture and the value proposal consisting of a business offer and customer value. The study shows how ubiquitous computing allows manufacturers to become remote service providers while customers can either become co-creators of value or passive receivers of created value. Ubiquitous computing also creates possibilities for the manufacturing industry to design new kinds of business offers based on remote presence. Studying remote diagnostics systems shows that ubiquitous computing creates value when deployed in products, and not just in relation to individuals. Moreover, the design of the value-creation process should not be limited to the single supplier or customer organization, as ubiquitous computing applications take no notice of organizational boundaries.
Holmström, J (under review). Filesharing beyond grabbing and sharing: Exploring the sense of community in peer-to-peer filesharing networks
This study examines how a filesharing system affects its users’ sense of community (SOC). It was expected that the filesharing system would increase members’ knowledge about and participation in the filesharing network which, in turn, would increase their SOC. The aim of this study was to identify the barriers that hinder community building in filesharing networks. Although DC++ was found to portray a number of properties that coincide with the theories of SOC, two barriers were found which hindered DC++ from working as a genuine community. These barriers were related to anonymity and elitism among community members. These findings challenge previous idealistic theories about the development of sense of community while nonetheless demonstrating the positive effects of membership.
• Andra typer av förmedling av projektets resultat såsom seminarier, föreläsningar, länkar till egna hemsidor.
Under projektets gång har jag hållt ett stort antal presentationer, föreläsningar, och prispresentationer. Detta inkluderar min docentföreläsning, min installationsföreläsning, och olika föreläsningar i sammanhang med mottagande av priser (t ex Skytteanska Samfundets pris till framstående yngre forskare, samt Nordeas vetenskapliga pris). Jag har även etablerat en blogg för min grupp där olika nyheter och allehanda reflektioner publiceras, se: http://www.informatik.umu.se/iit/
English version:
The aim of the project
The aim of this project has been to create a deeper understanding of the role played by Internet technologies for businesses or organization offering a digital service or product on a market. Rather than serving as a part of a value creating process internet technologies can be seen as playing a part in a value destructing process. All digital products and services – such as movies, music and software – can also be distributed in channels not controlled by firms. While this process can be seen as value destructing from a firm’s perspective it is value creating for other actors. The project has analyzed the value creating and value destructive processes that we see in relation to new Internet technology. The music- and movie industries are fundamentally changed due to their products being digital. The movements from product to services, and from top-down to bottom-up, have changed these industries in profound ways. Given that digital values, in the realm of these industries, are more or less of zero value, makes these industries seriously threatened.
• The three key results of the project
The project has focused on two central tendencies in relation to network as a social principle: The movement from top-down to bottom-up in the context of innovation processes, and the movement from products to services in the context of digital media. It is critical for actors in the media business to explore the possibilities to work in ways that combines a service focus and innovation processes with a bottom-up trajectory.
”Everything digital is free” because digital products by definition is shareable at no cost. With Internet shopping, online distribution, and filesharing networks old preconditions are changed and scarcity has been replaced with abundance.
There are three key results I wish to discuss in the following:
- The project has focused on what actors there are in the value creating systems, how they relate to each other, and how they are included in various processes.
The project has shed light on the value creating processes from both a business perspective and the file sharer’s perspective. Conceptions about value creation can be expressed in at least three different ways. The first conception is aligned with the view expressed by Porter (1985). This conception has come to dominate e-commerce research in a profound way. The other conception – typically expressed as a value net – describes the ways in which networks of actors are involved in a co-constructive value creating process. A third conception – arguably the most radical one – argues that we are not only seeing decentralized value chains in the shape of value nets but value chains totally losing their legitimacy. Rather than talking about value creation one could talk about value destruction. The results from the projects is related to such a position and clearly indicated how the process is irreversible, i.e. what is digital is to be seen as free. The solution lies in creating services and not creating digital products.
- The project has shed light on what the key barriers to change as well as drivers of change for the use and development of Internet technologies in the context of digital business.
A good understanding of Internet technology in general – and P2P technology in particular – can be reached if one focuses on the ways in which the technology created values for different actors. Value creating activities has been discussed at great length in research on digital business. It seems as if the values created, and the actors involved in these value creating activities, has changed as the technology has changed in its character. This project has shown how filesharing networks are creative and effective in an impressive way, while established businesses seem to be reluctant to embrace new internet-based technology for other purposes than simple web-based sales processes.
- The project has shed light on what learning aspects are the most cruicial ones for businesses involved in digital business. This includes learning processes related to how to make use of Internet technologies in ways that reshapes the firms’ value creating processes.
The project has had a focus on digital services – i.e. a focus on on service production with the argument that digital services are particularly challenging. We see how difficult – maybe even impossible – it is to get payed for digital products today. To this end firms working with digital product offerings need to establish service offerings. It is critical that we develop a new view of services: That services is not something produced in factories like products but something taking place directly on a market. Services have four defining features: they are immaterial, production and consumption takes place simultaneously, they are heterogeneous, and they are transient. In relation to digital services we can add that they are easily copied. They key point with digital services – and the general change from products to services we can see today – is critical to underline, and very few media firms have realized this. They cannot charge people for digital products, since everything digital is easily copied. We cannot stop this and trying is a waste of time. The prize on digital products is converging towards zero, and firms that aim to remain competitive will have to develop service offerings rather than offering digital products.
• New research questions generated by the project
The value chain was developed primarily as a tool for the analysis of industries and organizations developing physical products (Porter, 1985). Several authors have raised concerns over how the value chain is not an appropriate tool to use in the context of information intensive industries. In such industries value is not produced in the context of chains where activities follow each other in a linear fashion but in the context of dynamic networks consisting of multiple actors. As a part of such an approach a new research project application has been submitted to VINNOVA focusing on open innovation.
• The two key publications for the project:
Jonsson, K., Westergren, U & Holmström, J (2008). Technologies for value creation: an exploration of remote diagnostics systems in the manufacturing industry. Information Systems Journal, Volume 18 Issue 3 Page 227-245, May 2008
With firms increasingly relying on ubiquitous computing to implement major business initiatives, it is becoming ever more necessary to understand the technological aspects of business developments. This paper analyzes the use of remote diagnostics systems in the manufacturing industry and discusses the opportunities and challenges for the early adopters. It pays specific attention to the impact on business aspects such as the value creation process consisting of relationships, roles, and architecture and the value proposal consisting of a business offer and customer value. The study shows how ubiquitous computing allows manufacturers to become remote service providers while customers can either become co-creators of value or passive receivers of created value. Ubiquitous computing also creates possibilities for the manufacturing industry to design new kinds of business offers based on remote presence. Studying remote diagnostics systems shows that ubiquitous computing creates value when deployed in products, and not just in relation to individuals. Moreover, the design of the value-creation process should not be limited to the single supplier or customer organization, as ubiquitous computing applications take no notice of organizational boundaries.
Holmström, J (under review). Filesharing beyond grabbing and sharing: Exploring the sense of community in peer-to-peer filesharing networks
This study examines how a filesharing system affects its users’ sense of community (SOC). It was expected that the filesharing system would increase members’ knowledge about and participation in the filesharing network which, in turn, would increase their SOC. The aim of this study was to identify the barriers that hinder community building in filesharing networks. Although DC++ was found to portray a number of properties that coincide with the theories of SOC, two barriers were found which hindered DC++ from working as a genuine community. These barriers were related to anonymity and elitism among community members. These findings challenge previous idealistic theories about the development of sense of community while nonetheless demonstrating the positive effects of membership.
• Other ways to present the results of the project
During the course of the project I have given a large number of presentations, lectures, and award seminars. This includes my docent lecture, my lecture when being installed as a professor, and different presentations given when receiving scientific awards. I have also established a blog for my research group where news and reflectiosn are published, see: http://www.informatik.umu.se/iit/