Sourcing in the "United States of China"
Allt fler företag använder sig idag av en global strategi för sourcing, dvs. en anskaffningsstrategi baserad på global optimering av produkt-, kunskaps- och tjänsteflöden. För många företag utgör sourcing i Kina ett viktigt led i denna strategi. Som akademiskt ämne är sourcing nytt. Trots viss teoriutveckling behandlar få studier den globala aspekten av sourcing. Ännu färre fokuserar på sourcing i Kina. Syftet med föreliggande projekt är därför att undersöka strategiska och operationella aspekter av sourcing i Kina. Studien genomförs från svenska företags perspektiv, med bas i litteraturen om industriell marknadsföring och inköp. I motsats till tidigare forskning avhandlar inte projektet utländska direktinvesteringar, utan fokuserar på integration av utländsk produktion i företags övriga aktiviteter och resursstrukturer. För att uppfylla syftet studeras både större och mindre svenska företag. En undersökning samt fallstudier av svenska företag i fem industrier kommer att genomföras. Dessa företag är inblandade i omfattande sourcing i Kina och har betydande produktionsnätverk där. På grund av Kinas storlek, variationer i socioekonomisk utveckling och regionala kulturella skillnader betraktas Kina här som "Kinas Förenta Stater", eller som bestående av fyra regioner. Detta synsätt genomsyrar projektet som studerar sourcingaktiviteter i de olika "staterna". Projektet kommer att genomföras under åren 2006-2008.
Tony Fang, företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet
Syfte
Syftet med detta projekt är att undersöka strategiska och operativa frågor som rör inköp i Kina medbåde stora och små svenska företags synvinkel med specifikt fokus på B2B-inköp. Treforskningsfrågor tas upp:
l. Varför företar svenska företag sourcing i Kina?
2. Hur utvecklar man leverantörsnätverk och hur säkerställer man produktion effektivt i Kina?
3. Hur kan man integrerainköp i Kina med företagets globala nätverk av aktörer, resurser och aktiviteter får att uppnå hållbar tillväxt både på hemmaplan och i den globala marknaden?
Vi planerade att arbeta med både kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder för att utföra denna undersökning. För den kvantitativa forskningen avsåg vi att genomföra en enkätundersökning för att fånga svenska och nordiska företags uppfattningar om inköp i Kina. För den kvalitativa forskningsdelen avsåg vi att genomföra studier av tio svenska företag i fem branscher i Kina (telekommunikation och mobiltelefoni företag, bilbusstillverkningsföretag, detaljhandelsföretag- heminredning, textil- och modebranschen, livsmedel och hushållsartiklar). Vi planerade att bedriva mitforskning i de fyra kinesiska regioner där företag har sina stora inköpsverksamheter, t.ex. norra Kina (med Peking och Tianjin som de viktigaste platserna), södra China (Guangdong provinsen, inklusive Guangzhou, Shenzhen, Dongguan, etc.), östra Kina (Shanghai, Suzhou, Nanjing och Wuxi, etc.) och västra Kina (Chengdu, Chongqing, etc.). För att lyckas med denna forskning måste vi titta på regionala företagsmiljöer samt andra aspekter av
kinesisk kultur och affärsmetoder i dagens Kina.
Den ursprungliga designen var att bedriva denna forskning under 2006-2008. Vi fick tillstånd från RJ att avsluta projektet under 2011. Detta tillät oss att observera och studera de senaste trenderna inom global sourcing i Kina som vi inte förutse när de lämnar vår bidragsansökan. En stor förändring är de dramatiskt ökade arbetskraftskostnaderna i Kina. Detta i sin tur har resulterat i att västerländska företag överväger att reducera sina inköp från Kina. Denna nya trend i global sourcing- vilken står högst upp på dagordningen för många företag som bedriver inköp i Kina- har nu införlivats i projektet. För att undvika alltför allmänna frågeställningar har vi också gjort ansträngningar för att ändra våra frågeställningar och göra dem mer teoretiskt "testbara". Ser vi tillbaka, så har vi lyckats relativt väl med att förverkliga våra initiala idéer vad gäller genomförande, publicering och ekonomi. Vi förväntar oss också fler publikationer från detta projekt ska komma fram inom de närmaste två åren.
Genomförande
Vi började med att göra en undersökning bland företag köper från Kina. Vi hade ett antal samordnade mötenmed SILF (ett svenskt inköp och logistik utbildningsföretag). Vi använde SILFs register över medlemmar (SILF organiserar yrkesverksamma från 11 branscher och företag). Vi ville få en överblick över varför och hur företag går omkring inköp i (olika regioner av) Kina och undersöka hur företag integrera sina inköp med sin övriga verksamhet. Denna del av vårt arbete fungerade dock inte som planerat. Vi lade en hel del ansträngningar för att hitta rätt representant i Sverige och utomlands för varje företag som var ansvarig för deras globala inköp i allmänhet och inköp i Kina i synnerhet. Trots dessa ansträngningar stötte vi på svårigheter. SILFs register var inte lika uppdaterade som antagits och undersökningens genomförande blev snart inaktuellt då andra organisationer som SEB och Svenska Handelskammaren genomfört och publicerat liknande undersökningar.
Som en följd av ovanstående tidiga erfarenheter beslutade vi istället att senare i projektet genomföra en undersökning med ett förändrat fokus (2010 - 2011). Vi ville då ha en starkare teoretisk bas och kunna genomföra en mer 11 testbar undersökning än den initialt tänkta översiktliga studien. Detta ledde till en intervjubaserad undersökning som byggde på personliga intervjuer med professionella inköpare. Den har ut förts av docenterna Henrik Agndal (SSE) och Ulf Nilsson (Sabanci, Istanbul). Denna förändrade inriktning diskuterades med företrädare för RJ i samband med delårsrapporten.
Den nya inriktningen av projektet fortskred i två delar. En med Björn Axelsson, Henrik Agndal och Ulf Nilsson som ansvariga för att genomföra en empirisk undersökning om inköp av tjänster i Kina, den andra med Tony Fangs undersökningar av de kulturella aspekterna och de förändrade
egenskaperna i det kinesiska affärsklimatet och dess inverkan på inköp i Kina. Detta medförde bl. a. bland annat en studie av det nya fenomen som innebär att många utländska företag drar sig tillbaka från Kina som inköpsmarknad.
Vi studerade inköp av IT-tjänster och utvecklade propositioner om tjänsters design i ett affärssammanhang där information är jämförelsevis dold och opålitlig, det vill säga där osäkerheten är relativt hög. Enheten för analys är tjänsten och leverantörsavtalet som sådant. Intervjuer genomfördes med inköpschefer, IT chefer, Logistik och andra direkt involverade i dessa tjänster. En strukturerad teoretiskt baserad intervjuguide användes. När studien är färdig kommer 90 intervjuer att ha genomförts (hittills har 80 intervjuer slutförts).
Vår intervjuundersökningsstudie delas upp i tre datainsamlingsprocesser:
1. 40 intervjuer (serviceavtal) utförs med representanter för svenska företag i Sverige (slutförd kommer denna delstudie att bestå av 50 intervjuer med fokus på följande tjänster: IKT, Logistik, professionella tjänster, MRO och rekrytering/personal inhyrning). Intervjuer utfördes av Henrik
Agndal och Ulf Nilsson. Syftet med denna studie är dels att skapa referenspunkter, dvs skapa en bild av typiska metoder för kvalitetsstyrning i ett sammanhang där information är relativt lättillgänglig och mer tillförlitlig.
2. 20 intervjuer (serviceavtal) med representanter rör svenska företag som gör affärer i Kina. Dessa intervjuer utfördes av Henrik Agndal och Ulf Nilsson vid svenska företagen på plats i Shanghai och Peking. Både svenska och kinesiska respondenter intervjuades. l det senare fallet har intervjuer genomförts på engelska, och i flera fall involverade intervjuerna samtidigt svenska och kinesiska respondenter.
3. 20 intervjuer med representanter får kinesiska företag. Dessa intervjuer utfördes i Kina på kinesiska av kinesiska masterstudent Y i Xiong. Titeln på den resulterande magisteruppsatsen är är nlmpact Factor of Service Sourcing System Design)'. När det gäller fallstudierna vi har i linje med ansökan, studerat ett stort antal företag. Vi har bl. a. studerat elektronikföretag och deras relationer (Lex. Ericsson-Ha bia Cable och Por Pac), Automotive (Volvo-bilar- Autoliv- Finnveden). Vi har även studerat IKEA och Tetra Pak i Kina. Våra intervjuer med skandinaviska samt kinesiska företagsföreträdare på temat förändrad kinesisk kultur och förhandlingsstil i skilda regioner i Kina hanterades enligt följande: Tony Fang reste till
Kina och gjorde intervjuer i följande fyra områden: 1. Peking (huvudstad, centrum av den politiska makten i landet), 2. Shanghai (kommersiellt centrum), 3. Guangzhou/Shenzhen (södra stad nära Hong Kong), 4. Västra Kina (städer som Chongqing och Chengdu). Resultaten visade
att vissa kulturella kännetecken har förblivit stabila medan andra kännetecken har förändrats mycket under en 30-årspcriod (se Tung, Worm & Fang, 2008).
Det delprojekt som avsåg att belysa hur förändringar i kinesisk kultur och omvärld uppfattas av svenska företag fick förändrat fokus då allt fler företag nedtonar betydelsen av Kina som leverantörsmarknad. l--lär skapade vi istället ett delvis nytt delprojekt på temat nsourcing i ett allt dyrare Kina: Fyra svenska fall. Två masterstudenter har handletts av Tony Fang och fått stöd till att samla in data i Kina och Sverige med fyra företag i textilindustrin: Indiska, Fabric Scandinavia, Gina Tricot och Franchett i. Detta arbete resulterade senare i en publikation i Journal of Business Ethics (2010).
Resultaten (så här långt)
Kinesiska affärsklimatet förändras och är alltmer krävande och paradoxalt (Fang, 2007; Fang, Zhao) & W orm) 2008). En viktig övergripande slutsats är att företag som har begett sig till Kina har flera skäl än att enbart utnyttja låga (produktions-) kostnader (Fang, Gunterberg, & Larsson, 2010). Besluten sammanfaller med de orsaker som vi nämner i vår ansökan, FoU men är även relaterade till Kinas ökande betydelse som avsättningsmarknad. Vi har också kunnat visa ett antal likheter och skillnader när det gäller att göra affärer i de fyra regionerna i Kina (se Tung) Worn & Fang 2008). Detta är ett viktigt resultat både för fallet interkulturell kommunikation och rörmänniskor i näringslivet (som tenderar att titta på Kina som en monolit).
Vi fann också intressanta nya trender. I vågorna av global sourcing kommer utländska företag in i Kina får att genomföra inköp av kostnadsskäl, bara får att upptäcka att Kina inte längre vill betraktas som en nation av lågutbildade där företag tillverkar till låga kostnader med låga marginaler, dvs som en lågkostnadstillverkningsnation. Kina vill klättra upp i värdekedjan och att detta kommer att fortsätta" (se Fang, Gunterberg & Larsson, 20 l 0).
I vår studie av Indiska, föreslår företrädare för Fabric Scandinavien, Gina Tricot och Franchetti att sourcing i Kina drivs både av kostnadseffektivitet och av långsiktigt strategiska överväganden. Företag som endast jagar den billigaste arbetskraften skulle sannolikt överväga att lämna Kina, medan företag med en långsiktig strategisk avsikt och en hög nivå av affärsetik och socialt ansvarstagande kommer att behålla hela eller merparten av sin inköpsverksamhet på den kinesiska marknaden, trots de stigande kostnaderna. Vi argumenterade i detta projekt att tiden för att jaga de billigaste arbetskostnaden där borta. Det faktum att inköpskostnaderna nu stiger på grund av de förbättrade arbetsvillkoren och tillkommande sociala förmåner kommer dock inte att i sig medföra att företagen flyr Kina givet ett antal strategiska (och operativa) skäl. Att upprätthålla en långsiktig relation med kinesiska leverantörer underlättar också för utländska företag att förhandla fram bättre villkor (se Fang, Gunterberg & Larsson, 2010). Vi har studerat och även använt Yin-Yang filosofin får att förklara dynamiken i kinesisk affärskultur. Kulturmiljön beskrivs i form av åtta par av till synes paradoxala kulturella värden som samexisterar i dagens kinesiska samhälle. Vi har belyst hur dessa över tid får olikagenomslag på företags verksamhet samt det sociala livet i Kina (se Faure & Fang, 2008).
Nya ideer som ett resultat av projektet
Det är tydligt att Kina som inköpsmarknad håller på att förändras, men utvecklingen är inte homogen; det finns fortfarande skillnader mellan de regioner vi studerat. Vi håller nu också på att ytterligare specificera våra frågeställningar rörande hur företag integrerar internationella inköp
(eller egen lokal produktion) av produktion, FoU och marknadsföring. Della är speciellt utmanande på en marknad som Kina som på många sätt fungerar annorlunda än svenska företags närmarknader.
Publikationer
Fang, T., Gunterberg, C. & Larsson, E. (20 J 0). Sourcing in an increasingly expensive China: Four Swedish cases. Journal of' Business Ethics, 97( l): 119-138.
Faure, G.O. & Pang, T. (2008). Changing Chinese values: Keeping up V./ith paradoxes. International Business Review, 17(2): 194-207.
Tung, R. L., W orm, V., & Fang, T. (2008). Sino-Western business negotiations revisited- 30 years after China's o pen door policy. Organizational Dynmnics, 37(1): 60-74.
Fang, T., Zhao, S., & W orm, V. (2008). Editorial for the Special issue "Changing Chincsc culture and Chinese business behavior". International Business Review, 17(2): J 41-145.
Fang, T. (2007). Book review of"China CEO: "Voices of experienee from 20 international business leaders" (by Juan Antonio Fernandez & Laurie Underwood), International Business Review, 16(3): 396-403.
Studier utförda/under utförande men ännu ej publicerade:
Temat service sourcing 11 är i slutfasen av datainsamlingen (se ovan). Det är en teorigenererande metod. Datan är avsedd att leda till flera publikationer:
(A) En publikation diskuterar utformning av styrsystem avseende tjänster i stort får att generera propositioner om tjänsteinköp i tre steg av inköpsprocessen; sök, förhandling/kontraktering och pågående leveranser. Denna publikation syftar till att avslöja dynamiken i systemen utformning
och föreslå förklaringar till denna dynamik. Arbetet avses utgöra en referenspunkt till vilkenresultaten i efterföljande publikationer kan kontrasteras för att skapa djupare diskussioner.
(B) En publikation med hjälp av data från studier specifikt av svenska och kinesiska företagstjänsteinköp i Kina, särskilt i syfte att utveckla propositioner om hur byråkratiska, marknadsbaserade och förtroendebaserade komponenter i styrsystem varierar mellan skilda steg i inköpsprocessen i Kina.
(C) En publikation som jämför svenska företags inköp av tjänster i Kina och i Sverige, med särskild tonvikt på problem som berör identifiering, upphandling och kontroll under pågående leverans.
(D) En praktikerorienterad publikation som belyser svenska företags tjänsteinköp i Kina, t. ex. en artikel i 11 inköp och Logistik11
Konferensdeltagande
Agndal, 1-1. & Nilsson, U. (2010). Determinants of Business Service Sourcing Control System Design. !AB P AD, New Orleans, October 2010.
Fang, T. (2008). Changing Chinese cultural values: A paradox approach. Paper presenled at The 15th Amma! NIC conference, The Vigdis Finnbogadottir Institute of Foreign Languages, University of lceland, Reykjavik, December 4-6, 2008.
Fang, T. (2006). From 110nion11 to ~~ocean n: Paradox and change in national culturcs. Compctitive paper, the Academy of International Business (A! B) annual meeting, Beijing, June 23-26.
Spin-off effekter
Intervjustudien som nämns ovan har inneburit två typer av spin-offs. Den första innebär är att projektets delstudie om internationella tjänsteinköp kommer att utvidgas att även omfatta en studie av inköp i Indien, där vi samarbetar med docent R~\iecv Kumra vid Indian Institute of Management (Lucknow). Förhoppningen är att möjliggöra ytterligare gränsöverskridande kontextuella jämförelser och bidra till att skapa mer empiriskt grundad teori om design av styrsystem vid tjänsteköp.
Som diskuterats tidigare avser allt flera företag att reducera sina inköp i Kina, i vissa fall tom att lämna marknaden. Detta har resulterat i nya frågeställningar kring Kina som inköpsmarknad. Kina kanske inte b1ir "världens produktionsenhet" så länge till. Sourcing därifrån kommer kanske
istället fokusera att fokusera på värdeskapande snarare än låg kostnad. Det finns också tydliga tecken på att Kina strävar efter att uppgrader sin kunskap om framställande av varor och tjänster.
Publikationer
Fang, T., Gunterberg, C. & Larsson, E. (2010). Sourcing in an increasingly expensive China: Four Swedish cases. Journal of Business Ethics, 97(1): 119-138.
Faure, G.O. & Fang, T. (2008). Changing Chinese values: Keeping up with paradoxes. International Business Review, 17(2): 194-207.
Tung, R. L., Worm, V., & Fang, T. (2008). Sino-Western business negotiations revisited - 30 years after China’s open door policy. Organizational Dynamics, 37(1): 60-74.
Fang, T., Zhao, S., & Worm, V. (2008). Editorial for the Special issue “Changing Chinese culture and Chinese business behavior”. International Business Review, 17(2): 141-145.
Fang, T. (2007). Book review of “China CEO: Voices of experience from 20 international business leaders” (by Juan Antonio Fernandez & Laurie Underwood), International Business Review, 16(3): 396-403.