Katrin Uba

Rädda vår skola!: vilket inflytande har protester mot skolnedläggningar på Sveriges kommunpolitik?


Protester mot skolnedläggningar blir allt vanligare i Sverige. Oftast genomförs planerna trots motståndet, men ibland är aktivisterna framgångsrika. Ur ett samhällsteoretiskt perspektiv är det viktigt att veta hur demokratin fungerar samt hur och under vilka omständigheter medborgarna lyckas påverka politiken. Vilken roll spelas här av föräldrarnas bakgrund, protestform och kommunledningens partitillhörighet?



Tidigare forskning, som har fokuserat på effekter av skolnedläggningar eller följt processer i enstaka kommuner, svarar inte på dessa frågor. Syftet med detta projekt är att undersöka vilket inflytande medborgarnas politiska aktioner i form av protester mot skolnedläggningar har haft på beslutsfattandet i Sveriges kommuner mellan 1991-2009.



Studien följer teorier från sociala rörelser och policy-process forskning, som hävdar att omständigheter under aktivisternas kontroll (t.ex. protestform) och kontextuella faktorer (t.ex. stödet från politiska partier) påverkar protesternas inflytande.



Den allt vanligare koalitionsbildningen över blockgränserna i Sveriges kommuner ger oss bra möjligheter att testa och vidareutveckla teorier som förklarar varför medborgarna lyckas eller misslyckas med sina protester. Studien kombinerar kvantitativa och kvalitativa analysmetoder. Den första och största delen av studien baseras på protestdata från nyhetsmedia och offentliga handlingar medan den andra grundas på intervjuer med föräldrar, lokalpolitiker och tjänstemän i två kommuner.
Slutredovisning

Vetenskaplig redovisning kommer vara på engelska.

Publikationer

Peer-reviewed book chapters/articles:
Uba, K. 2015, forthcoming "Protest Against the School Closures in Sweden: Accepted by Politicians?” in Bosi, L., Giugni, M. and Uba, K. edited The Consequences of Social Movements, Cambridge University Press.

Öberg, PO & Uba, K. 2014. “Civil Society Making Political Claims: Outcries, Interest Advocacy, and Deliberative Claims”, Public Administration Review, 74.3: 413-422.

Peer-reviewed conference contributions:
Uba, K. 2015. “Words = swords? The role of deliberative arguments for the consequences of social movements” presented in the Mid-term conference of the ESA research network on Social Movements (RN25), “From Contention to Social Change: Rethinking the Consequences of Social Movements and Cycles of Protests”, 19-20th of February. Madrid.

Uba, K. 2014. “The power of ad hoc mobilisation: postponing school closures in Sweden” presented in the ResponsiveGov and the MOVEOUT networks' research workshop on "Voters, protest and policies: Bridging public opinion, social movement outcomes and policy responsiveness research", 16-17th of June in Leicester, the UK. The further developed version of this paper has been accepted for a presentation in American Sociological Association (ASA) conference in August 2015. 

Articles:
Uba, K. 2010. "Save Our School!" What kinds of impact have protests against school closures in Swedish local politics? Statsvetenskaplig tidskrift, 112 (1).

Bidragsförvaltare
Uppsala universitet
Diarienummer
P09-1020:1-E
Summa
SEK 1 760 000
Stödform
RJ Projekt
Ämne
Statsvetenskap
År
2009