Förvärvsintensiva företag
Företagsförvärv är vanligt förekommande men misslyckas ofta. På senare tid har forskningen visat att förvärvsintensiva företag, som har förvärv som uttalad tillväxtstrategi, under vissa omständigheter kan dra nytta av tidigare erfarenheter för att bättre hantera svårigheter i förvärvsprocessen. Emellertid är mindre känt om vari den organisatoriska förmågan att lära av tidigare erfarenheter består. Det här projektet syftar till att undersöka hur förvärvsintensiva företag organiserar insamling, bearbetning, och omsättande av erfarenheter för ökad framgång. Detta treåriga projekt kommer att jämföra intervjudata från 6-10 förvärvsintensiva svenska företag, huvudsakligen från de avdelningar som har ansvar för förvärvsplanering och - genomförande. Projektets bidrag till den internationella förvärvsforskningen består främst i att precisera och konkretisera vilka organisatoriska faktorer som bidrar till lärande av förvärv, och därmed bidrar till att förklara framgång. Resultaten förväntas ha stort intresse även för praktiker.