Jenny Sundén

Urverk, mässing och korsetter: Politik och drömmar i steampunkkulturer

Steampunk är en estetisk teknologisk rörelse som inbegriper science fiction, konst och en livfull subkultur. På senare tid har steampunk porträtterats i New York Times, The Guardian och på MTV, Lady Gaga använder steampunkelement i videon Alejandro, och i oktober 2009 öppnade utställningen Steampunk Art and Design på Museum of the History of Science i Oxford, vilket blev den populäraste utställningen i museets historia.

Steampunk kännetecknas av retrofuturistiska, neoviktorianska drömmar om vad som kunde ha hänt om 1800-talets ångdrivna teknologier hade utvecklats annorlunda. Steampunkare är hårdvaruhackers som vill ge tekniken tillbaka till folket, kritiska till hur användare stängs ute från samtida digitalteknologi. Steampunkens kostymer blandar stormhattar och korsetter med mässingsgoggles och elaborerade urverkskonstruktioner. I ett samhälle med stor tillit till (digital)teknisk utveckling rymmer steampunk viktiga motberättelser.

Syftet med projektet "Urverk, mässing och korsetter" är att utforska de politiska dimensionerna i steampunk som subkultur, framför allt utifrån kopplingarna mellan kropp, teknologi och materialitet. Projektet kombinerar feministisk teori med teknik- och vetenskapsstudier och använder etnografiska metoder för att med utgångspunkt i den svenska steampunkscenen studera dess deltagare och kreatörer, online liksom offline. Vad innebär en steampunkattityd till teknik? Och vad finns det för förbindelser mellan steampunk, politik och genus?
Slutredovisning

Professor Jenny Sundén
Institutionen för kultur och lärande
Södertörns högskola

Urverk, mässing och korsetter: Politik och drömmar i steampunkkulturer - 2011-2015

Projektet har arbetat utifrån syftet att utforska de politiska och teoretiska dimensionerna hos samtida så kallade steampunkkulturer, framför allt med fokus på kroppslighet, teknologi och materialitet. Projektet kombinerar feministisk teori, etnografi och medie- och teknikstudier för att med Sverige som utgångspunkt studera den transnationella steampunkscenen, offline såväl som online. Här följer projektets tre viktigaste resultat:

TEORIUTVECKLING: AFFEKTTEORI PÅ NYA SÄTT
Projektet har kommit att skriva in sig i en alltjämt produktiv intellektuell diskussion om affekt och affektteori. Flera av projektets publikationer kretsar kring steampunk som en intressant samtida affektiv investering i det mekaniska och det analoga (Sundén 2012; 2013; 2015a). När affektteori möter forskning kring medier och teknologier är fokus ofta på digitala medier. Därför söker jag i artikeln Corporeal Anachronisms (Sundén 2013) snarare att med Baruch Spinoza och Gilles Deleuze tänka affekt genom det mekaniska. Närmare bestämt använder jag steampunkens kanske mest centrala mekanisk-industriella kroppsteknologi: korsetten. Artikeln har två syften: Den komplicerar föreställningen om korsetten som antingen förtryckande eller frigörande genom att delvis röra sig bortom kulturella betydelser och i stället fokusera på korsetten som affektivt maskineri. Att tänka korsetter med Spinoza blir en fråga om korsetten som kroppsteknologi i termer av kraft och kapacitet, något som rent fysiskt såväl spänner åt, håller in och snör till, och som samtidigt möjliggör, expanderar och accelererar kroppen. För det andra utför texten (med den australiensiska feministiska filosofen Moira Gatens) en mikropolitisk feministisk läsning av det mellankroppsliga, närmare bestämt av affektiva relationer mellan biologiska och mekaniska kroppar. Affektteori är i den meningen per definition posthumanistisk.

BEGREPPSMÄSSIG INNOVATION: DET TRANSDIGITALA
I kapitlet Technologies of Feeling: Affect between the Analog and the Digital (Sundén 2015a) fördjupas diskussionen kring steampunkens affektiva dimensioner genom att se till hur en rörelse som vurmar för det pre-digitalt analoga samtidigt i högsta grad är digitalt uppkopplad. Texten ingår i antologin Networked Affect, som tar ett samlat grepp om den internationella forskningen på affekt och digitala medier. Mitt kapitel fokuserar på hur det mitt i långt drivet digitaliserade kulturer formas en kultur som går i motsatt riktning, ersätter nytt med gammalt och använt, och byter ut till synes immateriella data mot högst taktila teknologier och material. Snarare än att förstå detta som en romantisk fantasi om det som funnits tidigare, vad Laura Marks kallar för analog nostalgi, för jag ett resonemang som visar på hur steampunkare i sin vurm för det analoga ständigt aktualiserar det digitala. Steampunken handlar mycket om visuella uttryck och är fullständigt beroende av att till exempel kunna cirkulera och dela bilder digitalt. Nikolas Negroponte talar om samtiden som postdigital, karaktäriserad av immateriella, osynligt närvarande digitalteknologier. Min förståelse går i en annan riktning. Nog lever vi i efterdyningarna av en digital revolution. Men vad analoga rörelser (som steampunk) tydliggör är hur teknologiska praktiker alltid är högst materiella, förkroppsligade och platsbundna. Jag har därför myntat begreppet transdigital för att fånga den tendens i samtida medielandskap som bygger på en pendelrörelse mellan analogt och digitalt, gatan och webben, det materiellt påtagliga och det till synes immateriella och osynliga.

METODUTVECKLING: TAKTIL TIDSLIGHET OCH HAPTISK METOD
I Steampunk Practices: Time, Tactility, and a Racial Politics of Touch (Sundén 2014a, se även Sundén 2014b) fokuserar jag på hur lockelsen hos steampunk för dess utövare i mångt och mycket handlar om att erbjuda en taktil förbindelse med det imaginärt förflutna. I min förståelse kräver denna taktila tidslighet samtidigt en taktil, eller haptisk metod. Genom att fokusera på beröring och det taktila i steampunkpraktiker liksom inom kunskapsproduktion bidrar jag till en teoretisk diskussion om sinnenas betydelse. Det finns en tendens inom kulturteori att tänka sinnesförnimmelser (eller affekt, för den delen) som något universellt och autonomt på sätt som kortsluter frågor om kritik och politik. I kontrast till detta arbetar jag med feministiska tänkare som argumenterar för en sinnenas politik, en kritik som formuleras i samklang med hur saker känns. Den haptiska metod jag skisserar utforskar de politiska och etiska dimensionerna hos att beröra och beröras av bilder, tyger och andra material. För vad betyder det att röra vid, känna och ikläda sig ett förflutet präglat av vit, borgerlig, viktoriansk imperialism? För vem är det en njutbar upplevelse? Och hur känns det att vara ur led, eller ur synk med ett sådant förflutet i termer av ras, eller sexualitet? Det handlar sålunda om en metod som inte primärt rör sig mellan närhet och distans (som ofta är fallet med metoder), utan som snarare visar hur närhet i sig kan innebära distansering genom kroppslig skillnad eller differentiering.

TRANSGENDER STUDIES: NYA FRÅGOR, NYA PERSPEKTIV
Projektet har även kommit att skriva in sig i, samt bidra till ett framväxande fält av transgender studies (Sundén 2015b; 2015c, kommande 2016). Detta är dels ett viktigt resultat, men kan också ses som en öppning framåt mot nya frågor, projekt och diskussioner. Mot bakgrund av steampunk-musikern och rörelsekonstnären Isabella Bunny Bennett (som under forskningsprojektets gång kom ut som transkvinna, och vars transition i högsta grad var en publik, webbnära process i intimt samspel med hennes fans) hamnade frågor som rör teknikkroppslighet, genuspolitik och steampunk i blixtbelysning. Med utgångspunkt i detta fall har jag bland annat analyserat och teoretiserat trans-temporalitet. Inom queerteori och queerforskning är queertemporalitet ett hett ämne, så jag frågar mig vad som skulle hända om vi i stället tänker genus i tidsliga termer (Sundén 2015b; 2015d). Jag har även mot bakgrund av denna fallstudie börjat utveckla ny genusteori (Sundén 2015c; kommande 2016). Vad mitt steampunkprojekt tydligast gett mig för framtida forskning är en grund för att tänka genus som något i grunden teknologiskt, och därmed trasigt. Steampunkens tunga, oljiga, lite haltande maskiner förmår sätta fokus på hur teknologier alltid är något ofullständigt och skört, något alltid redan trasigt. I ett teknikkroppsligt, feministiskt ramverk kan genus förstås som ett slags trasigt, sårbart maskineri, vilket i sin tur kan bilda ett intressant bidrag till såväl feministisk teori, digitala mediestudier och posthumanistisk kritik.

VIKTIGA PUBLIKATIONER
Det är inte lätt att välja ut de två viktigaste publikationerna. Vad gäller akademiskt anseende skulle jag ange Corporeal Anachronisms (den just nu tredje mest nedladdade artikeln hos tidskriften Somatechnics, Edinburgh University Press), samt Temporalities of Transition (mer nyligen publicerad, men redan med tydlig inomvetenskaplig respons). Om jag i stället skulle välja två publikationer med bredare räckvidd skulle det bli On Trans-, Glitch, and Gender as Machinery of Failure (i First Monday, en stor sakkunniggranskad tidskrift med open access) och Technologies of Feeling: Affect Between the Analog and the Digital (publicerad av MIT Press).

INTERNATIONELL FÖRANKRING
Projektet är i grunden internationellt. Jag har fått kontinuerliga inbjudningar att presentera projektet vid internationella konferenser. Jag har genomfört flera fältarbetsresor till steampunkevent i Storbritannien (The Asylum) och USA (Steampunk World's Fair, Steamcon). Den rörelse jag studerar är ett internationellt fenomen. Merparten av mina publikationer är internationella. Projektet har även genererat nya forskningssamarbeten genom ett internationellt nätverk kring begreppet somatechnics (bl a Susan Stryker, Nikki Sullivan, Goldie Osuri och Margrit Shildrick). Detta har manifesterats genom ett internationellt symposium som jag organiserade med Ulrika Dahl på Södertörns högskola 12-14 april 2012: Somatechnical Figurations: Kinship, Bodies, Affects, vilket i sin tur resulterade i att vi inbjöds som gästredaktörer för ett nummer av tidskriften Somatechnics.

FORSKNINGSINFORMATION
Vad gäller forskningsinformativa insatser utanför vetenskapssamhället så har jag varit inbjuden talare till två steampunkevent i Sverige: Steampunkkonvent i Alingsås, 11-13 oktober, 2013, och på Swecon Steampunk festival, 27-29 juni, 2014, i Gävle. Jag har även blivit intervjuad för ETC Göteborg (artikeln Ångande intresse för dåtidens framtid, 11 oktober, 2013), samt för Hela Hälsingland (artikeln Drömmen om en framtid som aldrig kom, 15 mars, 2014). Jag har vidare figurerat i medierna kring frågor som rör feminism, teknik och digitala medier: i radions P1, Studio Ett, 14 oktober, 2013, samt en sex-sidig artikel i helgmagasinet ETC (artikeln System Break Down, 14 juni, 2014). I samband med publiceringen av min artikel Temporalities of Transition skrev jag även ett mer populärvetenskapligt blogginlägg på den blogg som tillhör Edinburgh University Press.

PUBLICERINGSSTRATEGI
En publiceringsstrategi har varit att satsa på tidskrifter som endast publicerar sakkunniggranskade artiklar med open access (Ada: A Journal of Gender, New Media, and Technology; First Monday; Lambda Nordica). För de två artiklarna i tidskriften Somatechnics har jag köpt loss rättigheterna till open access. Sundén 2012 ligger fritt tillgängligt på nätet. För artikeln i European Journal of Cultural Studies har jag kunnat lägga upp en näst-intill-slutversion i DiVA, och för antologikapitlet hos MIT Press kommer det nästa år (2016) finnas möjlighet att lägga upp kapitlet som pdf i DiVA.

LIST OF PUBLICATIONS
1. Sundén, Jenny (2012) Ångpunkens politik. In Bjurström, Fredriksson, Olsson & Werner (eds.) Senmoderna reflexioner: Festskrift till Johan Fornäs. Linköping: Linköping University Electronic Press. Available online: http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:496579. (December 2, 2015).

2. Sundén, Jenny (2013) Corporeal Anachronisms: Notes on Affect, Relationality, and Power in Steampunk. Somatechnics 3(2): 369-386. Available online: http://www.euppublishing.com/doi/pdfplus/10.3366/soma.2013.0103. (December 2, 2015).

3. Sundén, Jenny (2014a) Steampunk Practices: Time, Tactility, and a Racial Politics of Touch. Ada: A Journal of Gender, New Media & Technology 5. Available online: http://adanewmedia.org/2014/07/issue5-sunden/. (December 2, 2015).

4. Sundén, Jenny (2014b) Clockwork Corsets: Pressed Against the Past. International Journal of Cultural Studies. Published online before print: January 16, 2014, doi: 10.1177/1367877913513697. Print version: May 2015, 18(3): 379-383. Available online: http://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:689594/FULLTEXT01.pdf. (December 2, 2015).

5. Sundén, Jenny (2015a) Technologies of Feeling: Affect between the Analog and the Digital. In Hillis, Ken, Susanna Paasonen & Michael Petit (eds.) Networked Affect. Cambridge, MA: MIT Press.

6. Sundén, Jenny (2015b) Temporalities of Transition: Trans- temporal Femininity in a Musical Automaton. Somatechnics 5(2): 197-216. Available online: http://www.euppublishing.com/doi/pdfplus/10.3366/soma.2015.0161. (December 2, 2015).

7. Sundén, Jenny (2015c) On Trans-, Glitch, and Gender as Machinery of Failure. First Monday 20(4), April 2015. Special Issue: Digital Gender: Toward a New Generation of Insights. Available online: http://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/5895/4416. (December 2, 2015).

8. Sundén, Jenny (2015d) Gender as trans-formation. Blog post at Edinburgh University Press Blog. http://euppublishingblog.com/2015/09/22/gender-as-trans-formation/. (December 2, 2015).

9. Sundén, Jenny (forthcoming, 2016) Glitch, genus, tillfälligt avbrott: Femininitet som sårbarhetens teknologi. Lambda Nordica (peer reviewed and accepted for publication).

KEYNOTE CONFERENCE PRESENTATIONS
Sundén, Jenny (2012) Corporeal Anachronisms. Keynote at the international conference Thought as Action: Gender, Democracy, Freedom, August 16-18, University of Bergen, Norway.

Sundén, Jenny (2013) Participation in keynote roundtable closing discussion (with Monica Casper, Ulrika Dahl, Goldie Osuri and Cecilia Åsberg) at Somatechnics International Conference: Missing Links: The Somatechnics of Decolonization, June 17-19, 2013, Linköping.

Sundén, Jenny (2015) Digital Vulnerability: On Glitch, Materiality, and Gender as Machinery of Failure. Keynote at the yearly national Danish gender studies conference (Foreningen for Kønsforskning i Danmarks årlige kønskonference) Krop(u)mulig – Jubilæumskonference om den medierede krop (Body(Im)Possible – Jubliee Conference on the Mediated Body), April 18, 2015, Odense.

Sundén, Jenny (2015) Glitch, Gender, Breakdown: Trans-Femininity as Vulnerable Technology. Keynote at the Nordic Transgender Studies Symposium, October 29-30, 2015, University of Turku.

INVITED SPEAKER TO CONFERENCES
Sundén, Jenny (2013) Affektiva teknologier i ett transdigitalt medielandskap. Invited speaker to the Scandinavian symposium “Vardagslivets och kulturens medialisering” arranged by Riksbankens Jubileumsfond, Stockholm, August 26-27, 2013.

Sundén, Jenny (2013) Transhumanism, Transgenderism: Taking the Prefix Trans- Seriously. Invited speaker to the symposium Posthumanism/Transhumanism at Södertörn University, September 13, 2013.

Sundén, Jenny (2014) Transdigital, Transgender. Invited speaker to the conference Digital Gender: Theory, Methodology and Practice at Umeå University, March 12-14, 2014.

Sundén, Jenny (2014) Temporalities of Transition: Trans- temporal Femininity in a Musical Automaton. Invited speaker to The Transgender Studies Workshop at Södertörn University, September 17-18, 2014.

OTHER CONFERENCE PAPER PRESENTATIONS
Sundén, Jenny (2012) Spinoza in a Corset: Notes on Affect, Relationality, and Power in Steampunk. Paper presented at 8th European Feminist Research Conference, May 17-20, 2012, Budapest.

Sundén, Jenny (2012) Passionate Technologies. Paper presented at Crossroads in Cultural Studies, July 2-6, 2012, Paris.

Sundén, Jenny (2013) Neo-Victorian Somatechnics: Time, Femininity, and Race Out of Joint. Paper presented at Somatechnics International Conference: Missing Links: The Somatechnics of Decolonization, June 17-19, 2013, Linköping.

Sundén, Jenny (2013) Technologies of Feeling: Affect between the Analog and the Digital. Paper presented at IR14 (AoIR), October 23-26 2013, Denver, Colorado.

Sundén, Jenny (2014) Trans, Femininity, and Digital Intimacy. Paper presented at IR15 (AoIR), October 22-24 2014, Daegu, South Korea.

Sundén, Jenny (2015) Glitch Feminism. Paper presented at Sex and Capital: 9th European Feminist Research Conference, June 3-6 2015, Rovaniemi, Finland.

Sundén, Jenny (2015) Glitch Affect. Paper presented at the Affect Theory Conference, October 14-17 2015, Lancaster, Pennsylvania.

Bidragsförvaltare
Södertörns högskola
Diarienummer
P11-0091:1
Summa
SEK 2 339 000
Stödform
RJ Projekt
Ämne
Idé- och lärdomshistoria
År
2011