Globaliseringen av FoU i multinationella företag: Behov av nya förklaringsmodeller
Vi har i tidigare studier visat att de större svenska multinationella industriföretagen sannolikt är mer globaliserade än motsvarande företag från andra länder. De har bl.a merparten av försäljning, produktion och sysselsättning i utlandet, där de snabbt växande ekonomierna i Asien blivit allt viktigare. Dessa geografiska förskjutningar kan även ses inom FoU, där hälften av de största industriföretagens investeringar idag görs utanför Sverige, inklusive i de snabbt växande ekonomerna. Syftet med denna studie är att analysera omfattningen av och drivkrafterna bakom den nya formen av globalisering av FoU bland de större industriföretagen, där utländska FoU-enheter i ökande grad utvecklar ny teknologi för en global, regional och lokal marknad, snarare än lokalt anpassar existerande teknologi, och där samlokalisering med produktionsanläggningar är en av de viktigaste lokaliseringsfaktorerna. Tillsammans med ökande uppköp av företag med specialiserad kompetens bidrar detta till en mer geografiskt spridd lokalisering av företagens FoU. Av särskilt intresse är att studera hur detta påverkar omfattningen och karaktären av den FoU som traditionellt främst bedrivs i företagens hemland (Sverige). En studie av de större svenska industriföretagen kan bidra med internationellt unika kunskaper. Det överordnade syftet är att generera ny empirisk och teoretisk kunskap inom ett nytt akademiskt problemområde, med relevans även för beslutsfattande inom näringsliv och näringspolitik.