Gunnar Alexandersson

Hybridmarknader – En studie av de avreglerade marknaderna för kollektivtransporter i Sverige

Ansökan behandlar hur man effektivt kan tillhandahålla subventionerade kollektiva transporter som utförs av privata företag i samarbete med offentliga organisationer. Enkelt uttryckt är forskningsfrågan vad samhället kan vinna eller förlora på att gå från ett sätt till ett annat att organisera transaktioner på marknaden för kollektiva transporter.

Den svenska marknaden för kollektiva transporter har valts som empiriskt fall eftersom den sedan lång tid tillbaka är en av de mest avreglerade och öppna inom EU. Numera upphandlas nästan all kollektivtrafik i konkurrens.

Syftet med projektet är att analysera och mäta de relativa för- och nackdelarna med olika former av marknadsorganisation på marknaden för kollektiva transporter.

Forskningsmetoden är en komparativ fallstudie som förenar statistiskt material och en enkät.

Vi studerar tre effekter av att använda marknaden: transaktionskostnader, faktorer som orsakar transaktionskostnader och transaktionsfördelar. Transaktionskostnader är antingen observerbara t.ex. i formen av kontraktskostnader, eller kan studeras som latenta fenomen genom att observera faktorer som orsakar dem. Konkurrens, specialisering och transparens är några av de kanske viktigaste fördelarna med att använda marknaden.

Projektet kommer utveckla mått för de tre faktorerna ovan och analysera hur viktiga de är i olika typer av kontrakt på marknaden, från bruttokostnadskontrakt till olika varianter av incitamentskontrakt och förhandlade kontrakt.
Bidragsförvaltare
Handelshögskolan i Stockholm
Diarienummer
SGO14-1209:1
Summa
SEK 2 605 000
Stödform
Styrning och granskning av det offentliga
Ämne
Nationalekonomi
År
2014