Jonas Ingvarsson

Drottningens Juvelsmycke, en digital plattform

Föreliggande projekt syftar till att utveckla en digital plattform med avsikten att presentatera Carl Jonas Love Almqvists roman Drottningens Juvelsmycke (1834). Förebilden är Touch Press (2011) framgångsrika app för iPad, där T.S. Eliots The Waste Land presenterades på ett mångfacetterat, djuplodande och ändå kommersiellt framgångsrikt sätt

I föreliggande projekt vill vi utforska och utöka de möjligheter den här typen av plattformar erbjuder, med Drottningens Juvelsmycke som objekt. Detta är ett av den svenska litteraturhistoriens mest betydande verk, men det är också rikt på referenser, dels med sin dokumentära bakgrund (mordet på Gustaf III), och dels genom alla genrer som blandas i verket. Romanen är närmast multimodal till sin karaktär då den varvar brev, allvetande berättande, dramatisk dialog, musikstycken och tidningsnotiser. Det finns också ett antal iscensättningar av verket att relatera till, liksom en mängd olika analyser. Att iscensätta detta i en digital plattform ter sig som en spännande utmaning.

Vi har också för avsikt att utöka formatet med mer spelinriktade inslag. Högskolan i Skövde, där projektet kommer placeras, är ett framstående säte för forskning inom s.k. gamification av kulturarvsmiljöer och nyhetsmedier.

Projektet kommer involvera två forskare, Jonas Ingvarsson från Högskoan i Skövde, och Cecilia Lindhé från Centrum för Digital Humaniora, Göteborgs universitet, och en appkonstruktör, Alexander Karlsson, från Solutions Skövde.
Slutredovisning
Kommunikationsprojektet »Drottningens Juvelsmycke, en digital plattform» Projektets syfte samt utveckling. Projektets mål har varit att utveckla en digital plattform med avsikten att presentera en rad olika aspekter på Carl Jonas Love Almqvists roman Drottningens Juvelsmycke (1834). Inspirerade av Touch Press (2011) framgångsrika app för iPad, där T.S. Eliots The Waste Land presenterades på ett mångfacetterat, djuplodande och ändå kommersiellt framgångsrikt sätt, tänkte vi att just Almqvists roman lämpade sig fint för en sådan multimodal och experimentell presentationsmodell. Vår avsikt var att utforska och utöka de möjligheter den här typen av plattformar erbjuder, med Drottningens Juvelsmycke som objekt. Med sin dokumentära bakgrund (mordet på Gustaf III) och alla genrer som blandas i verket utgör romanen en rik källa till olika presentationsmodus i digitalt format. Romanen är närmast multimodal till sin karaktär då den varvar brev, allvetande berättande, dramatisk dialog, musikstycken och tidningsnotiser. Det finns också ett antal iscensättningar av verket att relatera till, liksom en mängd olika analyser. Medlen från Riksbankens jubileumsfond avsåg att å ena sidan täcka arbetskostnader (Cecilia Lindhé och Jonas Ingvarsson) för att utveckla gränssnittet, reflektera över den digitala resursens utformning, samla in olika kommentarer, samt s.a.s. »märka upp» romanen på signifikanta och utvecklingsbara detaljer; å andra sidan att betala en utvecklare som tillhandhöll och designade ett gränssnitt där vi kan presentera materialet. Viktigt har varit att detta gränssnitt förblir öppet, att det även i framtiden är enkelt att lägga till material, vilket ju varit en av poängerna med resursen. För detta ändamål valde vi att samarbeta med RISE, ett forskningsinstitut som de senare åren genomfört en rad samarbeten med universitet och högskola på olika platser i Sverige. Det vi åstadkommit hittills har motsvarat våra förväntningar, även om vissa ursprungliga intentioner lagts åt sidan och andra tillkommit. Istället för att, som TouchPress gjorde, utveckla en app för iPad, utgick vi från webben och skapade en resurs för nätet snarare än för en app – samtidigt som det utvecklade gränssnittet fungerar fint både på surfplatta och smartphone. Kort om genomförandet samt en diskussion om projektets mål nåddes. RISE visade sig vara en dynamisk och engagerad samarbetspartner som inte bara uppvisade teknisk kompetens utan också ett uppriktigt kulturintresse. Vi upplevde att vår kontakt inte bara förstod utan också kunde ge kritisk och konstruktiv feedback på de önskemål och funderingar vi hade. Snabbt övergavs alltså idén på att utveckla ett app-specifikt gränssnitt, inte minst eftersom tanken är att detta inte ska vara någon kommersiell produkt, utan en fri resurs. Vår RISE-kontakt Martin Törnros [sic! –Almqvists roman ingår i Törnrosens bok…] utvecklade i samarbete med oss en webbsida, där vi också inkorporerade verktyg hämtade från open source-resursen Knightlab (https://knightlab.northwestern.edu/), med vars hjälp Drottningens juvelsmycke – s.2 du kan implementera bl.a. kartor, tidslinjer och historiska fotografier i en webbsida på ett enkelt sätt. Med inspiration hämtad från TouchPress-appen har vi också filmat ett par mikroföreläsningar kring verket, med Carl-Michael Edenborg, Otto Fischer och Ingrid Holmqvist. Några av dessa filmer ligger på sidan, och fler är inplanerade. Målet var att skapa en prototyp för en typ av litteraturförmedling som framförallt ska utgöra en inspirationskälla för vidare efterforskningar snarare än en databas med färdiga svar. Vi tycker att det vi åstadkommit utgör en fin grogrund för den typen av resurs. Vi har också kontakter med kolleger på Södertörn som lämpligt nog hållit en kurs på avancerad nivå med fokus på forskning just kring Drottningens juvelsmycke. Vidare har plattformen uppmuntrat till ett pågående masterarbete (vt 2020) i Digital humaniora vid Göteborgs universitet, där studenten och en forskningsingenjör från CDH (Centrum för digital humaniora, GU) med hjälp av GIS (Geografiska informationssystem) ska mappa upp stora delar av romanen för vår räkning. Det ser mycket lovande ut, och ligger helt i linje med vår ambition att plattformen hela tiden ska kunna fyllas på. Vid en presentation av plattformen på Bok- och biblioteksmässan 2018 fick vi förslaget att i tillägg till webbsidan utveckla en lärarhandledning för gymnasiet, och vi förstod då att den här typen av ingångar till ett litterärt verk kan fungera inspirerande för litteraturundervisningen i skolan. Projektet har också uppmärksammats i Kulturradion i P1samt i den universitetsinterna publikationen GU Journalen. En direkt följd av inslaget i P1 var att vi blev kontaktade av Mathias Rosenqvist och David From på bokförlaget Liber som har visat ett intresse för vårt sätt att tillgängliggöra klassiker på detta sätt. Denna kontakt är ännu i sin linda, och de redaktörer som vi haft samtal med har ännu inga dedikerade (ekonomiska) resurser för den här typen av plattformar. Erfarenheter och lärdomar – Det finns tillgängliga verktyg för att utforma pedagogiska resurser (hjulet behöver inte uppfinnas på nytt). – Det är svårare än en kan tro att välja vad i ett rikt litterärt verk som ska lyftas fram. – Det finns ett intresse både från pedagoger och förlag att tillgängliggöra litteratur på det sätt som vi föreslagit. – Det är en god idé att göra plattformen så öppen att arbetet hela tiden kan fortskrida och utvecklas – en sorts wiki. Det öppnar upp för att studenter och andra ska kunna bidra till resursens utveckling. Webbsidor https://digitaltperspektiv.firebaseapp.com/fokus/drottningens-juvelsmycke/hem https://knightlab.northwestern.edu/
Bidragsförvaltare
Göteborgs universitet
Diarienummer
KOM16-1435:1
Summa
SEK 400 000
Stödform
Kommunikationsprojekt
Ämne
Litteraturvetenskap
År
2016