Michele Micheletti

Fest-i-Val: Ungdomars förståelse och relation till valåret 2018

Målsättningen med Fest-i-Val är forskningskommunikation tillsammans med externa partners. Syftet är att ge dagens gymnasieelever konkret erfarenhet av hur en vetenskapligt grundad analys av politik kan göras. Satsningen kommer att ge dem kunskap om de olika nyckelaktörer som ingår i en valrörelse och hur medborgare kan förbereda sig inför valet. Genom initiativets lättillgängliga och kreativa sätt att kommunicera forskning inom olika discipliner vill vi öka ungdomars förståelse för politiska processer som valrörelser, och vad dessa processer kan ha för betydelse för hur vi förstår politiker, svensk representativ demokrati, genusrelationer i politiken och mediernas politiska betydelse. Fest-i-Val kommer att äga rum under valrörelsen och när skolvalen pågår. Eventet innehåller fem olika verksamheter, som utvecklas tillsammans av medverkande forskare och externa parter: 1) korta föreläsningar av SU-forskare; 2) framträdande av en känd personlighet som på sitt sätt förmedlar betydelsen av demokratin, val och röstning; 3) workshops där gymnasieelever får pröva på att analysera valrörelse och politik med innovativa verktyg; 4) plenumdiskussioner och 5) informationsbord och posterutställning med information om medverkande institutioner och samarbetspartners.
Slutredovisning

Kommunikationsprojektet Fest-i-Val vände sig till samhällskunskapsklasser i gymnasieskolor och gymnasieelever som har eller snart kommer att få rätten att rösta i allmänna val. Syftet var att ge dagens gymnasieelever konkret erfarenhet av hur en vetenskapligt grundad analys av politik kan göras. Eventet Fest-i-Val ägde rum under valrörelsen, den 29 augusti 2018 då skolorna också deltog i skolval. Sammanlagt 320 elever och tio samhällskunskapslärare från tio gymnasieskolor i Stockholm deltog under eventdagen. Valet av skolor, som gjordes tillsammans med projektledningen och Stockholms stads utbildningsförvaltning, utgick utifrån ett mångfaldsperspektiv, det vill säga skolor med olika profiler, elevunderlag och geografisk spridning i Stockholms län. Både skolor med teoretisk inriktning och yrkesprofil medverkade under dagen. Skolorna var Norra Real, Kärrtorp, S:t Eriks, Blackeberg, Midsommarkransen, Sjölins, Thorildsplans, Kungsholmens västra, Internationella kunskapsgymnasiet i Liljeholmen och Fryshuset med medföljande ansvariga samhällskunskapslärare.

Som samarbetspartners hade vi Stockholms stads utbildningsförvaltning och Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällsfrågor, MUCF. På grund av sin pågående omlokalisering till Växjö spelade MUCF en mindre roll i eventet. Vid Stockholms universitet deltog följande institutioner: statsvetenskap, institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, historia och mediestudier (journalistik, medie- och kommunikationsvetenskap samt modevetenskap).

Projektledningen träffade de medverkande lärarna i förväg för att diskutera eventdagens upplägg. Lärarna fick kommentera programmet och utkast på läromedel och filmer. Både filmerna och läromedlen utgjorde förberedande material som lärarna kunde använda i sin undervisning inför eventdagen. De korta filmerna ersatte de korta föreläsningar som vi ursprungligen hade planerat att hålla under eventdagen. Upplägget för filmerna var att en gymnasieelev ställde frågor till en forskare. Ett skriftligt läromedel författades av projektledningen tillsammans med medverkande forskare. Både filmerna och läromedlet tog upp frågor som ingick i eventdagen. Läromedlet ”8 lektioner i val: politik och demokrati inför valet 2018” innehöll följande kapitel: ”Politisk representation”; ”Partier, ideologier och strategier”; ”Varför ska vi rösta”; ”Aktivism: engagemang, deltagande och inflytande i samhällsfrågor”; ”Känslor, historia och politik”; ”Partierna på catwalken”; ”Vilken roll spelar medierna i valet?” och ”Opinionsmätningarnas roll i valrörelsen”. Filmerna benämndes ”Mediernas betydelse i en valrörelse”, ”Känslor i politiken”; ” Kan vi lita på opinionsundersökningar?” och ”Vad avgör vem som får rösta?”. Både läromedlet och filmerna finns på Pedagog Stockholm för vidare användning inom Skolstockholm och också på hemsidan hos flera av de medverkande institutionerna vid Stockholms universitet https://www.statsvet.su.se/om-oss/nyheter/8-lektioner-i-val-politik-och-demokrati-inf%C3%B6r-valet-2018-1.395904.

Utöver det förberedande materialet innehöll eventdagen följande inslag. Astrid Söderbergh Widding, rektor för Stockholms universitet, hälsade välkommen och Karen Austin, med lång erfarenhet av skolverksamhet, modererade förmiddagspasset som innehöll en föreläsning av kultur och demokratiministern Alice Bah Kuhnke och en paneldiskussion om ”Medierna och politikerna i en valrörelse” med medverkande SU-forskare (Faradj Koliev, doktorand i statsvetenskap, Ester Pollack, docent i journalistik, Maria Wendt, docent i statsvetenskap). Eleverna fick tillfälle att ställa frågor till både kulturministern och forskarpanelen. Kultur och demokratiministern förmedlade på sitt sätt betydelsen av demokrati, val och röstning. Paneldiskussionen utvecklade kunskaperna om relationerna mellan politiker och medier.

Efter lunchen hade programmet fem olika workshopteman och sammanlagt 15 stycken workshopgrupper. Ca 20 elever deltog i varje workshopgrupp. Eleverna från olika skolor blandades tillsammans i de olika workshopparna. De medverkande institutionerna ansvarade för workshopteman. Statsvetare höll workshoparna ”Aktivism = politiskt inflytande?” och ”Opinionens roll i politiken”. Modevetenskap höll ”Modets roll i politiken”. Journalistik och medie- och kommunikationsvetenskap höll workshoparna ”Partiledardebatten i medierna” och ”Sociala medier i valrörelsen”. Genom workshopparna fick gymnasieeleverna pröva på att analysera valrörelse och politik på ett innovativt sätt. I varje workshoplokal fanns valmaterial (affischer, folders med mera) och även ett särskilt material för att arbeta med workshoptemat. Elever fick uppgifter att lösa, som redovisades i en gemensam posterutställning under eftermiddagens ”fika med forskare”. Eventdagen avslutades med ett uppträdande av teatergruppen Unga Klara med några scener ut pjäsen Torget, varefter följde en kort avslutning.

Eventet pågick mellan 9.00 och 16.00, inkl. tid för fika och lunch. Varje elev fick en SU-bag med det upptryckta programmet, juice och ett äpple. Samverkande partners bidrog med skrivblock och penna.

Under eventdagen samtalade projektledningen med de medverkande gymnasielärarna. Efter eventet bad projektledningen om kommentarer från de närvarande kommunikatörerna från Stockholms universitet. Vi skickade också ut en kort enkät till lärarna som eleverna skulle fylla i. Vår utvärdering visar att eventdagen var mycket uppskattad. Gymnasielärarna var mycket nöjda med upplägget och genomförandet. Sammanlagt svarade 144 elever på vår enkät. De flesta (ca 80 %) ansåg att eventdagen var ganska bra eller mycket bra. Det mest uppskattade inslaget var mötet med kultur och demokratiministern. Strax under hälften tyckte att paneldiskussionen var ganska eller mycket bra. Drygt 80 % tyckte att workshopparna var ganska bra eller mycket bra. Strax över 60 % ansåg att de har lärt sig mycket om valrörelser och hur politiken fungerar. Vi passade också på att fråga eleverna om de hade besökt en högskola (universitet) tidigare och om de skulle vilja delta igen i ett event vid Stockholms universitet. Ca 56 % angav att de aldrig hade besökt ett lärosäte tidigare och att kring 80 % kunde tänka sig att delta i ett SU-event igen. Kommunikatörerna ansåg att eventdagen var lyckad. De konstaterade att det inte var lätt för forskare att uppträda efter kultur- och demokratiministern och menade att det behövs mer träning i hur man kommunicerar med just denna åldersgrupp. Projektledningen, de medverkande forskarna och kommunikatörerna ansåg också att eventdagen var alltför lång. Vi hade dessutom några logistiska problem med SU:s nya leverantör av lunch och fika som inte hade kapacitet nog att servera så många personer på samma gång. Ett problem som inte gick att förutse.

Sammanfattningsvis uppfyllde projektet sitt syfte att ge gymnasieelever kunskap om de olika nyckelaktörer som ingår i en valrörelse och hur medborgare kan förbereda sig inför valet. Genom projektets lättillgängliga och kreativa sätt att kommunicera forskning har vi bidragit till att öka ungdomarnas förståelse för valrörelser och vad dessa processer kan ha för betydelse för hur vi förstår politiker, svensk representativ demokrati, genusrelationer i politiken och mediernas politiska betydelse.

Ytterligare bekräftelse att eventet var en lyckad satsning på forskningskommunikation är att Stockholms stad beslutat att bidra till att eventet fortsätter 2019. Ett sammanträde med stadens utbildningsförvaltning tidigare i år visade att eventet har gott rykte i ”skolstockholm”. Vi kommer att hålla ett nytt Fest-i-Val den 29 augusti 2019 med ”Makt i samhället” som tema. På grund av mindre resurser blir eventet denna gång något nedbantat. Utöver de institutioner som medverkande 2018 tillkommer psykologiska institutionen, filosofiska institutionen och den tredje enheten (filmvetenskap) som ingår i institutionen för mediestudier.

Den statliga utredningen Demokratikommittén har också visat intresse för Fest-i-Val. De har Fest-i-Val som förslag i en rapport till kulturdepartementet om satsningar för 2020 och 2021 för att fira 100 år av demokrati i Sverige.

Utifrån erfarenheterna av eventet utvecklade projektledningen en projektansökan till Vetenskapsrådets utlysning inom utbildningsvetenskap 2019. Vi har också formulerat ett förslag till en forskarworkshop för nästa Nordic Political science Associations (NOPSA) nästa konferens 2020.

Bidragsförvaltare
Stockholms universitet
Diarienummer
KOM17-1269:1
Summa
SEK 450 000
Stödform
Kommunikationsprojekt
Ämne
Studier av offentlig förvaltning
År
2017