Maria Magdolna Béky Winnerstam

Don Quijote i Urkarnas Värld

Vi söker medel för att genomföra en teateruppsättning och utställning som för samman Långsjö teaters konstnärliga arbete med Don Quijote med Björn Wallstens forskning om urban mining och hans avhandling: ”The Urk World”. Projektets syfte är att kommunicera och lyfta Björns forskning genom konstnärliga metoder och på så vis arbeta fram nya perspektiv och frågeställningar. Projektet vill problematisera vårt samhälles ohållbara nyttjande av metaller och lyfta alternativa perspektiv och lösningar på den minerala resursfrågan. Mer precist har den för avsikt att diskutera urban mining som alternativ till primärutvinning av mineraler och hur vi ställer om vårt samhälle mot en mer cirkulär ekonomi. Kommunikationsprojektet är ett samarbete mellan Långsjö teater, Björn Wallsten, Reaktorhallen på Kungliga Tekniska Högskolan och Ecorado/ Läroriket. Ecorado/ Läroriktet bidrar med specialistkompetens i kommunikation och lärande om hållbarhet. Både skolklasser och allmänheten bjuds in att ta del av föreställningen/utställningen, som innehåller en uppsättning som på flera sätt är gränsöverskridande; scenrummet, ljudlandskap, projektioner och scenografin kommer att fungera även som utställning när de inte används i föreställningen. Projektet kommer att initieras i Reaktorhallen på KTH under hösten 2019.
Slutredovisning
Projektets tema, syfte och utveckling
Vårt kommunikationsprojekts tema har bestått i utforskandet av en unik symbios mellan konst och forskning i form av en interaktiv teateruppsättning och utställning kallad "Don Quijote i Urkarnas Värld." Projektet sammanförde Långsjö teaters tolkning av Cervantes "Don Quijote de la Mancha" med Björn Wallstens banbrytande forskning om urban mining och hans doktorsavhandling "The Urk World – Hibernating Infrastructures and the Quest for Urban Mining." Projektets övergripande syfte var att använda konstnärliga metoder för att kommunicera och lyfta fram komplexa frågeställningar från forskningen, och därigenom generera nya perspektiv och frågeställningar hos besökare från en bred allmänhet. Genom att problematisera samhällets ohållbara användning av metaller strävade projektet efter att belysa alternativa perspektiv och lösningar för att hantera mineralresursfrågor. Diskussionen kring urban mining som ett alternativ till traditionell gruvdrift och omställningen mot en mer cirkulär ekonomi var central, och projektet har därmed fyllt en viktig roll i att bredda förståelsen för hållbarhetsutmaningar och komplettera den gängse miljödiskussionen. Trots de pandemi-relaterade svårigheter som uppkom under projektets gång (mer nedan), har "Don Quijote i Urkarnas Värld" varit en framgångsrik sammansmältning av konst och forskning. Det har inte bara presenterat Björn Wallstens banbrytande arbete på ett tillgängligt sätt utan också stimulerat en djupare reflektion kring samhällets användning av mineralresurser. Projektet har visat på kraften i att använda konstnärliga medel för att kommunicera komplexa forskningsämnen och öppna dörrar för dialog och förändring.

Kort om genomförandet samt en diskussion om projektets mål nåddes
Uppsättningen "Don Quijote i Urkarnas Värld" genomfördes som ett mångfacetterat konstverk som integrerade cirkus, utställning, dokumentärinslag, teaterpjäs, performance och ljudverk. På spelplatsen i Reaktorhallen på KTH i Stockholm skapade konstnärerna Patrick Dallard och Julia Adzuki en innovativ scenografi med en ljudande rörskulptur. Dessa element användes både som klätterredskap för cirkusartisten Katarin Rosén och som ett interaktivt verktyg för publiken att skapa ljud. Johanna Törnqvist engagerade skolklasser genom workshops och skapade kostymer för skådespelarna Angela Wand, David Carmel och Dag Andersson. Ljud och musik skapades av Tomas Björkdal och Jonatan Ed, medan videoverk och intervjuer producerades av David Winnerstam och Maria Magdolna Beky Winnerstam. Annika Lykta bidrog med utskrivet utställningsmaterial, och Björn Wallsten sörjde för projektets vetenskapliga verkshöjd.

För att förankra projektet i samhället och specifikt i utbildningssystemet skapades läromaterial som syftade till att förmedla kunskap om ämnena urban mining och hållbar resurshantering. Genom genomförandet av workshops i skolorna i Region Stockholm lyckades projektet skapa en direkt interaktion med ungdomar och introducera dem till komplexiteten och vikten av att hantera mineralresurser på ett hållbart sätt.

Dessvärre inträffade oväntade komplikationer precis efter att föreställningen, som var projektets helt centrala fokus, haft premiär. Den globala pandemin, som bröt ut precis före det planerade premiärdatumet, medförde en plötslig paus och tvingade projektet att ompröva och anpassa sina strategier. Restriktionerna och hälsoskyddsåtgärderna begränsade möjligheterna att genomföra alla inplanerade aktiviteter, vilket innebar en utmaning för projektets ursprungliga planering och förväntningar, och gjorde att flera av föreställningens inbokade tillfällen och guidade visningar dessvärre inte kunde genomföras. Paneldiskussionen, en av de centrala delarna i projektet för att stimulera diskussion och reflektion kring hållbar resurshantering, ställdes in med endast några dagars varsel. Detta var ett olyckligt avbrott som påverkade möjligheterna till en djupare och bredare dialog kring de komplexa frågorna som projektet adresserade.
Diskussionen om huruvida projektets övergripande mål har uppnåtts måste därför kontextualiseras mot de utmaningar som uppstod på grund av pandemin. Trots de oförutsedda hindren har projektet nått ut till de tilltänkta målgrupperna, och skapat minnesvärda upplevelser och öppnat upp nya sätt att tänka för de som hade möjlighet att besöka de föreställningar som genomfördes.



Erfarenheter och lärdomar
Under genomförandet av "Don Quijote i Urkarnas Värld" framkom flera värdefulla lärdomar och insikter som kommer att vägleda oss i framtida projekt. Projektets tvärvetenskapliga karaktär betonade vikten av att integrera konst och forskning för att skapa en djupare förståelse och engagemang. Vi har lärt oss att konstnärliga uttryck är kraftfulla verktyg för att kommunicera komplexa vetenskapliga ämnen på ett tillgängligt sätt och att detta öppnar upp möjligheter till bredare samhällsdialog. Att sammanföra skolungdomar med konstnärer och forskare i workshops har framstått som en framgångsrik metod för att öka medvetenheten om hållbarhetsutmaningar bland unga. Denna interaktion har inte bara inspirerat eleverna utan också gett dem praktiska verktyg för att utforska och diskutera dessa frågor på ett mer aktivt sätt.

För kommande projekt tar vi med oss insikten att inkludera olika konstformer och interaktiva element för att skapa en engagerande och tankeväckande upplevelse för publiken. Projektets interaktiva delar genererade inte bara en aktiv dialog bland besökarna utan manade också till reflektion över sin egen konsumtion och hur den påverkar globala mineralresurser. Frågor om möjligheterna med urban mining och övergången till en cirkulär ekonomi var återkommande teman. Projektet väckte också nyfikenhet kring de praktiska och tekniska utmaningarna med urban mining och vilka policyåtgärder som krävs för att stödja en hållbar utveckling inom detta område. Genom att medvetet införliva interaktivitet och humor i projektets föreställningar skapades en atmosfär där besökarna inte bara var passiva åskådare utan aktiva deltagare. Denna strategi var avgörande för att skapa en minnesvärd och lustbetonad upplevelse, samt öka förståelsen för de komplexa ämnena som behandlades. Besökarna kunde därigenom relatera till ämnet på ett mer personligt och engagerande sätt, vilket gav projektet en starkare påverkan och efterlämnade bestående intryck. Besökarna tog med sig hem en medvetenhet om behovet av att omvärdera våra konsumtionsvanor och en nyfikenhet att utforska alternativa hållbara lösningar. Slutligen, det som framstår som mest betydelsefullt, var att projektet lämnade besökarna med en öppenhet för fortsatt diskussion och reflektion kring de komplexa frågorna om resurshantering och hållbarhet som "Don Quijote i Urkarnas Värld" så framgångsrikt belyste.

Webbsidor och eventuella publikationer, samt länkar till publikationer som är publicerade
Trailer 1: https://youtu.be/i3KZOt9uUOg
Trailer 2: https://youtu.be/gU6T0N6uI4g

Lisa Wanneby/ Urbergsgruppen: https://youtu.be/OEIxk4yAbVY
Lars-Åke Lindahl/ Swemin: https://youtu.be/ouOalNOSXG0
Heléne Axelsson/ Jernkontoret: https://youtu.be/wX7rU7Mf_p8
Björn Wallsten: https://youtu.be/jptFdkYGUnQ

Långsjö teater: https://langsjoteater.se/forestallningar/tidigareforestallningar/urkarnasvarld.html
Bidragsförvaltare
Långsjö teater
Diarienummer
KOM18-1392:1
Summa
SEK 407 000
Stödform
Kommunikationsprojekt
Ämne
Scenkonst
År
2018