Björn Jerden

Kommunikationssatsning om Kinas nya sidenvägar

UI:s kommunikationssatsning om Kinas sidenvägsprojekt “Belt and Road Initiative” syftar till att informera om de förändringar Sverige och världen står inför när Kinas ekonomiska och politisk framfart sveper över flera kontinenter. Sidenvägsinitiativet kommer i allra högsta grad påverka Europa och Sverige. Delvis förändras omvärldssituationen när en auktoritär stormakt drar fram över världens kontinenter, delvis är kinesiska aktörer direkt aktiva i Sverige, både politiskt och ekonomiskt. Sveriges företag, myndigheter och andra samhällsaktörer behöver vara medvetna om den förändrade situationen i världspolitiken och om hur kinesisk aktivitet kan påverka Sverige. Dessutom tycks intresset för frågor kring Kina öka hos allmänheten, näringslivet och civilsamhället i Sverige. Projektet kommer genom podcasts, videointervjuer och seminarier sprida forskning till intresserade aktörer i dessa samhällsgrupper. Kartor och andra typer av visualiserings material kommer att förtydliga och förstärka de idéer som forskarna lägger fram sina samtal och presentationer.
Slutredovisning
Med målet att öka kunskapen om Kinas Sidenvägsinitiativ (Belt and Road Initative) och dess konsekvenser för Sverige och världen genomfördes en rad olika aktiviteter inom kommunikationsprojektet. Aktiviteterna syftade till att förmedla kunskap från bland annat Stockholm Observatory for Global China (SOGC), en forskningsplattform där Sidenvägsinitiativet diskuteras.

Det producerades sju avsnitt i ”Sidenvägspodden”, vilka tillsammans genererade drygt 5000 lyssningar. I serien ”Global China Interview Series” producerades sju videoavsnitt där experter och analytiker intervjuades kring Sidenvägsinitiativets olika aspekter. Serien har haft närmare 3000 tittare.

För att förtydliga de idéer som forskarna förde fram i sina samtal och presentationer togs kartor och andra typer av visualiseringsmaterial fram. Grafiken användas i kommunikationen i social media, nyhetsbrev och hemsida.

Utöver Sidenvägspodden arrangerades tre seminarier med forskare och andra deltagare. Ett hölls i Visby under Almedalsveckan på temat ”En svensk Kinastrategi”. Kabinettsekreterare Annika Söder deltog som talare. De andra två seminarierna arrangerades på Utrikespolitiska institutet (UI) i Stockholm. Alla tre seminarierna var fullsatta och spelades in för att kunna nå en större publik. Runt 1300 personer har sett eller lyssnat på seminarierna i efterhand.


Genomslag i media

Efter lanseringen av Sidenvägspodden kontaktades UI av ett produktionsbolag som arbetade med en serie om infrastruktur på uppdrag av Sveriges Radio P1. UI förmedlade kontakt till några av projektets forskare för intervjuer.

Avsnittet med Karl Hallding från Stockholm Environment Institute fick genomslag i media efter att Ola Wong, programledare för Sidenvägspodden, skrev en artikel med avsnittet som grund:?https://kvartal.se/artiklar/jag-tvivlar-inte-pa-klimatkrisen-men-jag-tvivlar-pa-mediabilden/.

Detta ledde bland annat till följande artiklar: https://www.expressen.se/ledare/diktaturen-kina-kan-inte-losa-klimatkrisen/ och http://inbeijing.se/bulletin/2019/04/20/antligen-far-svenska-medier-upp-ogonen-for-klimathotet-fran-kina/.

Forskning & Framsteg skrev också en artikel om Sidenvägsinitiativet där Karl Hallding och SOGC-medlemmen Christer Ljungwall intervjuades: https://fof.se/tidning/2020/1/artikel/kina-ritar-om-varldskartan-med-nya-sidenvagen.
Bidragsförvaltare
Utrikespolitiska Institutet
Diarienummer
KOM18-1374:1
Summa
SEK 460 000
Stödform
Kommunikationsprojekt
Ämne
Statsvetenskap (exklusive studier av offentlig förvaltning och globaliseringsstudier)
År
2018