Jenny White

Polariseringens dynamik i Turkiet: Inblickar i Turkiets samhällsutveckling under 1970-talet

Den föreslagna grafiska boken undersöker den kulturella logiken kring motsättningarna och formandet av fientliga grupper i Turkiet under 1970-talet, en period med extrem social och politisk oro som resulterade i militärkuppen 1980. Den övergripande frågeställningen är om det finns en universell logik som kan förklara nuvarande motsättningar i Turkiet, och om det gör det, hur lokala kulturella, politiska och sociala värderingar i så fall spelar in. Som ett extremt fall där sociokulturella mönster undergräver samarbete och förenande är Turkiet ett viktigt exempel för att förstå dynamiken i politisk och social fragmentering som leder till våld mellan grupper. Boken närmar sig dessa frågor genom att fokusera på några centrala teman som fientlig gruppbildning, auktoritär hierarki, militant maskulinitet och ära samt viktiga kulturella begrepp om hjältar och förrädare. Dessa teman har analyserats och kommer att utvecklas ytterligare genom en visuell representation av muntliga narrativ förlagda i viktiga historiska händelser. Grafiskt berättande möjliggör innefattandet av ett större spektrum av variabler i kontexten av motsättningar, inklusive kön, social klasstillhörighet och etnicitet, och sätter dem i dialog med varandra. Detta ger förhoppningsvis läsarna förståelse för de underliggande sociala och politiska mönstren och leder till slutsatser om hur dessa är kopplade till dagens polariserade samhälle och potentialen för våld mellan grupper.
Slutredovisning
Syftet med projektet var att skriva en bok i grafisk form om logiken bakom fraktioneringen och fientliga gruppbildningar i 1970-talets Turkiet, en period av extrem social och politisk oro som kulminerade i en militärkupp 1980. Boken, som är under utvärdering av Princeton Press, syftar till att utforska den roll som spelas av lokala kulturvärden och den specifika sociala och politiska dynamiken som leder till fraktionering med syftet att bidra 1) till en mer universell förståelse av fientlig gruppbildning i det politiska livet, och 2) till en förståelse av dynamiken bakom Turkiets nuvarande extrema polarisering. Berättelserna i boken inspirerades av 32 intervjuer som genomfördes i Turkiet 2014 som resulterade i detaljeradtae muntliga historier från 1970-talet.
Genomförande:
Boken utvecklar dessa temata genom en länkad serie grafiska illustrationer som skapar en berättelse kring identifierbara karaktärer, uppsatta inom viktiga historiska händelser under 1970-talet, som slutar med tre scener som finns i nuet. Jag har dramatiskt kopplat berättelserna kring fyra huvudpersoner för att skapa en berättelse som avser att locka en läsare, oavsett inställning till det historiska sammanhanget. En tre sidors introduktion ges för att sätta in läsaren i det historiska kontextet. En av kommentarerna från Princeton University Press-granskarna var att uppdatera boken, som i nuvarande form främst rör 1970-talet, till att också kommentera nuläget. På grund av den svåra politiska situationen i Turkiet beslutade jag och konstnären att inte uttryckligen nämna den nuvarande politiken. Snarare slutade vi med ett galleri med fyra fiktiva barn till huvudpersonerna, med korta beskrivningar av deras liv som innehåller aktuella sociala uppdelningar och utmanande frågeställningar.

Stockholms universitetsavdelning för asiatiska, Mellanöstern och turkiska studier gav 240 000 SEK för att kontraktera Ergün Gündüz, en välkänd och mycket kvalificerad turkisk konstnär, att illustrera boken. Hans yrkeskarriär som karikatör och konstnär sträcker sig från1976 till nutid. Han har arbetat med en mängd olika medier, inklusive film, och har publicerat ett antal egna grafiska romaner. Jag analyserade de muntliga historieutskrifterna och skissade fram enskilda individer och händelser och byggde dem till en berättelse kring ovanstående temata och kring viktiga historiska händelser och vändpunkter i dessa individers liv. Karaktärerna och händelserna var baserade på riktiga människor, men starkt fiktiva för att utveckla länkade karaktärer och en sammanhängande berättelse som skulle dra läsarens uppmärksamhet genom boken. Därför har Princeton Press beslutat att erbjuda boken som en grafisk roman.

Jag reste till Istanbul fyra gånger för att arbeta intensivt med konstnären för att koordinera min 80-sidiga storyboard-text med hans illustrationer: 1–6 februari och 30 oktober-1 november 2018, 12-30 april, 13-31 maj 2019 (mellan april 6 och 9 deltog jag i en konferens i Oslo, Norge). Konversationerna med författaren ägde rum på turkiska och texten översattes också till turkiska för konstnären, även om boken initialt kommer att vara på engelska. När projektet utvecklats skickade vi skanningar av ritningarna och textredigeringarna fram och tillbaka via e-post. Vi förutser ett nytt möte när boken är färdig i slutet av november för att kontrollera manuskriptet och göra justeringar i sista minuten. När vi gick över storyboardtexten ord för ord för att anpassa texten mot bilderna, blev det tydligt att jag behövde skriva om storyboardet så att det var i en form användbar för en konstnär, mer som ett manus för en film än en beskrivande text. Den skrivna texten måste kondenseras till handling, ordbubblor eller förklarande rutor, allt mer kortfattat än originaltexten.

Jag skrev också ett bokförslag som jag skickade till Princeton University Press (PUP). PUP skickade mitt förslag till tre anonyma läsare, två Turkiet-experter och en expert på grafiska böcker. Svaren var extremt positiva; en av experterna på Turkiet kallade det "lysande". Boken, med den preliminära titeln Turkey Kaleidoscope, är nu under kontrakt med Princeton University Press (PUP), som kommer att publiceras 2020 (exakt datum ännu okänt).
Illustrationerna är nu till tre fjärdedelar färdiga. Det var en viss försening när jag, som svar på förslag från PUP-läsarna, skrev om delar av storyboard, följt av översättning och, igen, ord-för-ord-koordinering av texten med ritningarna. När konstnären skickar färdiga ritningar, anpassar jag dem till storyboardsekvensen och lägger till text i specifika bubblor och rutor. En specialist i Istanbul sätter sedan texten elektroniskt på ett separat lager i filen som innehåller de faktiska ritningarna. Vi beräknar att den färdiga boken blir cirka 100 sidor lång och räknar med att skicka den slutgiltiga versionen till PUP i slutet av november. Vid den tidpunkten kan PUP begära ytterligare redigeringar, vilket i så fall kommer att ta mer tid.
Resultat:
1. Denna bok gör det möjligt att ställa allvarliga sociala frågor i grafisk form för att nå en bredare publik och visar att grafik presentation inte begränsar analysen utan förbättrar den. Boken frågar vad som får människor att offra sina liv, hälsa och ibland familjer för en enda autokratisk ledare, och att engagera sig i våldsamma handlingar och sedan äventyra sig ytterligare genom att avskilja sig från den ledaren. Det ger inte en ideologisk eller händelsestyrd analys, men undersöker den underliggande kulturella logiken som inramar det turkiska politiska livet. En grafisk bok inbäddar livligt sådana abstrakta begrepp, idéer och processer inom mycket evokativa livserfarenheter som ger liv till historien för läsarna och inspirerar insikter i samtida motivationer och processer bortom det turkiska exemplet. Den grafiska formen presenterade en utmaning att översätta alla mina analytiska mål till mer telegrafisk form, men när projektet utvecklades insåg jag att den grafiska formen faktiskt tillåter fler nyanser än en rak analys. Jag kan lätt föreställa mig att den här boken delas ut i ett klassrum där eleverna kan använda karaktärernas upplevelser för en rik diskussion om olika frågor.
2. Projektet har avslöjat en överraskande och spännande synergi bland mer än ett dussin forskare runt om i världen som är intresserade av frågan om hur autoritärismens traditioner har institutionaliserats och reproducerats över tid, med betoning på eurasiska politiska traditioner och deras effekt på omgivande samhällen, inklusive Ryssland, Europa, vad som nu är Turkiet och Centralasien. Många av dessa forskare har oberoende arbetat med relaterade frågor. Mina offentliga samtal (se nedan) katalyserade de första mötena. Vi har nu utvecklat ett konsortium som aktivt söker finansiering för ett gemensamt projekt.
3. Med tanke på reaktioner hittills, när boken har publicerats på engelska förväntar jag mig att det är stort intresse för en turkisk språklig version. Det har rapporterats att turkiska deltagare i de våldsamma rörelserna på 1970-talet är motvilliga att tala om sin roll för sina barn, så boken kan spela en roll för att uppmuntra till dialog mellan generationerna.
Internationella dimensioner, nya forskningsfrågor och samarbete
Jag hade föreslagit att tillbringa en månad i Ankara, huvudstaden, på inbjudan från Bilkent University, men eftersom konstnären bor i Istanbul och samarbetsarbetet krävde mycket intensivt arbete och tid, begränsade jag min vistelse till Istanbul. Jag fortsatte dock samarbetet med Bilkent och har skrivit två ansökningar för att utveckla ett samarbetsförhållande som båda parterna önskade mellan Stockholms universitetsinstitut för turkiska studier och Bilkent universitet Doğramacı Center for Foreign Policy and Peace Research. Dessa förslag avser att matcha medel för en internationell, tvärvetenskaplig workshop som hålls på och delvis finansieras av Doğramacı Center. Syftet med workshopen är att utveckla ett gemensamt förslag om finansiering för ett flerårigt projekt kring frågor som framkom i analysen och skrivandet av detta projekt och som hittade synergi med andra forskares arbete. Konsortiet består nu av tretton internationella forskare från olika discipliner och med olika kompetensområden, men med ett gemensamt intresse för frågan om hur DNA från autokratiskt ledarskap återges över rum och tid. Vi tar upp detta genom att studera likheter och skillnader i sociopolitiska traditioner i regioner som är historiskt kopplade till Europa. Med användning av Ryssland, Ungern och Turkiet som grundläggande fallstudier kommer detta projekt att undersöka: 1) Jämförande egenskaper hos autokratiskt ledarskap, och 2) Persistens och livslängd för vissa beteendemönster relaterade till autokrati, såsom factionalism och patron-klient relationer.

Spridning:
2019
• Inbjuden föreläsning, "The Disunity Default: Processes of Polarization in Turkey", Oslo University, Norway, 7 maj.
• Inbjuden föreläsning, "The Disunity Default: Processes of Polarization in Turkey", Oslo University, Norway, 7 maj.
• Kommentar, International Workshop, "Cold War Islamism", Free University of Berlin, 15-16 mars
• Kommentar, "The Steppe Tradition in International Relations", Oslo University, 24 januari, Oslo, Norge.
2018
• Samtal, årsmöte i Middle East Studies Association, "En kulturell logik för turkiskt politiskt liv". San Antonio, TX, 18 november.
• Jag kunde inte delta i American Anthropological Association-möten i San Jose, Kalifornien, eftersom datumen överlappade (11 / 14-18).
• Inbjuden talare, ”Turkiet idag”, National Security Fellows Program, Harvard University John F. Kennedy School of Government, Cambridge, MA. 14 november.
• Inbjuden talare, "The End of the Idea of Liberal Islamism?", Austrian Institute for International Affairs, Wien, 8 november.
Offentliggörande
Boken, Turkish Kaleidoscope, är under kontrakt med Princeton University Press, förväntat publiceringsdatum 2020.

Bidragsförvaltare
Stockholms universitet
Diarienummer
SAB18-0908:1
Summa
SEK 2 175 000
Stödform
RJ Sabbatical
Ämne
Socialantropologi
År
2018