Etik för koordination
Som de senaste hetsiga diskussionerna om ‘flygskam’ och ‘köttskam’ visar, så finns det ingen klar och övertygande moralisk föreställning om vem som har plikt att göra vad när det gäller klimatförändringen. Det viktigaste skälet för denna moraliska förvirring är att det saknas en övertygande etik för hur man ska handskas med problem rörande kollektiv skada. Sådana problem uppstår när många människors handlingar tillsammans orsakar allvarlig skada men varje individuell handling bidrar ytterst lite. Våra utsläppshandlingar som tillsammans orsakar klimatförändring är ett klart men mycket komplext exempel på detta problem. Hittills så har individuella och kollektiva plikter setts som ömsesidigt uteslutande. Målet med detta projekt är att formulera en ny koordinationsetik som tar i beaktande båda dessa plikter och som anger hur de ska relateras. Detta kommer att ha stor praktisk betydelse eftersom det inte bara hjälper oss att bekämpa klimatförändringen på ett konsistent och effektivt sätt; det hjälper oss även att tackla andra typer av kollektiva skadeproblem.
Projektet fullföljs genom att tre teoretiska frågor utsätts för filosofisk granskning och ekonomisk analys:
(1) Hur kan en koordinationsetik bäst rättfärdigas teoretiskt??
(2) När det gäller klimatförändringar, vilka plikter har individer att handla självständigt?
(3) När det gäller klimatförändringar, vilka plikter har individer och stater att koordinera sina handlingar med andras?
Projektet fullföljs genom att tre teoretiska frågor utsätts för filosofisk granskning och ekonomisk analys:
(1) Hur kan en koordinationsetik bäst rättfärdigas teoretiskt??
(2) När det gäller klimatförändringar, vilka plikter har individer att handla självständigt?
(3) När det gäller klimatförändringar, vilka plikter har individer och stater att koordinera sina handlingar med andras?