En kognitionspsykologisk teori för främjande av miljövänligt konsumentbeteende
Hushåll konsumerar ca 30 % av all energi och bidrar med ca 20 % av koldioxidutsläppen i världen. EU och andra organisationer har utvecklat metoder såsom miljömärkning och klimatkompensation för att vägleda konsumentval och minska konsumenternas miljöbelastning. Samtidigt visar flera av våra studier att dessa metoder också är förenade med rekyleffekter som kan leda till en ökad konsumtion. En teoretisk förståelse för mekanismerna bakom rekyleffekterna kombinerat med metoder för att minska deras påverkan på konsumentbeteende har således stor potential att minska människans belastning på miljön. I en serie undersökningar vill vi med detta projekt sammanföra teorier och metoder från kognitionspsykologi och beteendevetenskap för att öka den teoretiska förståelsen för rekyleffekter från energimärkning, miljömärkning och klimatkompensation. Vi kommer också utveckla och utvärdera metoder för att förhindra att rekyleffekterna uppstår. Forskningen bidrar till att utveckla teoretiska modeller för miljörelaterat beteende och har sin tydligaste tillämpning i att motverka människans negativa miljö- och klimatpåverkan.