Inlärning senare i livet: Från beskrivning och prediktion till prevention och intervention
Människor måste lära sig nya färdigheter under hela livet för att upprätthålla social delaktighet, självständighet och hälsa. Äldre människor står inför unika inlärningsutmaningar, men skillnader mellan äldre personer förstås bäst i ett livslängdsperspektiv eftersom inlärning i barndomen förbereder för senare lärande. Effekter av tidiga ojämlikheter förstärks därför under livet. Kunskap om de utmaningar som äldre står inför, de faktorer som förklarar skillnader i inlärningsförmåga och hur inlärning senare i livet kan underlättas är fortfarande knapphändig. Samhället är därför dåligt på att stödja lärande genom hela livet. För att fylla dessa kunskapsluckor kommer vi att studera inlärning i ett stort urval av äldre vuxna som deltog i en högkvalitativ datainsamling av skolrelaterade variabler när de var barn. Detta kommer möjliggöra för oss att identifiera faktorer i barndomen som förutsäger livslång inlärningsförmåga, kartlägga de utmaningar som äldre vuxna står inför och identifiera äldre som kämpar med inlärning. Deltagarna kommer också att genotypas för att separera faktorer bakom skillnader i inlärning som är av genetisk eller trolig miljönatur. Utrustade med denna kunskap kommer vi att utveckla interventioner som syftar till att underlätta lärande för äldre människor och undersöka deras effekter på inlärningskapacitet och välbefinnande i randomiserade kontrollerade studier som riktar sig till individer i behov av intervention.