Rösträttens sånger: Musikens roll i kampen för kvinnors rösträtt 1902-1921
Det övergripande syftet med projektet är att utveckla en omfattande förståelse för musikens roll(er) – användningen av röst, sånglyrik, tonsättningar och framföranden – i kampen för kvinnors rösträtt i Sverige. Forskningsuppgiften består i att samla och analysera nottryck, sångtexter och beskrivningar av musikaktiviteter från rösträttsrörelsens arkiv, äldre digitaliserade tidskrifter, konferensprogram och rapporter. De centrala frågorna handlar om hur sång användes för att uttrycka rörelsens gemensamma mål och för skapandet av en kollektiv identitet, samt hur och i vilken utsträckning sånger användes i polemik mot samhällets rådande värderingar och strukturer. Teoretiskt betonas röstens mångbottnade funktion som uttryck för individuella och kollektiva känslor, identitetsskapande, kroppslig erfarenhet och som medel för offentligt ställningstagande (dvs att ”höja sin röst”). Projektet utmynnar i två vetenskapliga tidskriftsartiklar samt en antologi och kommuniceras genom konferensdeltagande, populärvetenskapliga och pedagogiska presentationsformer samt musikvideor.
I sociala och politiska rörelser runt om i världen spelar musik en viktig roll för att stärka kampandan och samlas till kollektiv handling. Genom att studera musiken i den kvinnliga rösträttsrörelsen, samt knyta samman forskning om rösten och forskning om rösträtten, kan vi avsevärt utvidga kunskapen om såväl ett viktigt kvinnligt kulturarv som om musikens roll i relation till en avgörande demokratifråga.
I sociala och politiska rörelser runt om i världen spelar musik en viktig roll för att stärka kampandan och samlas till kollektiv handling. Genom att studera musiken i den kvinnliga rösträttsrörelsen, samt knyta samman forskning om rösten och forskning om rösträtten, kan vi avsevärt utvidga kunskapen om såväl ett viktigt kvinnligt kulturarv som om musikens roll i relation till en avgörande demokratifråga.