Kinga Barrafrem

Financial Homo Ignorans i den digitala eran: Hur påverkar vår identitet vårt ekonomiska beteende och välbefinnande?

Projektet syftar till att bättre förstå rollen av identitetsskyddande kognition i ekonomiska beslut när sociala medier blir en av de huvudsakliga källorna till finansiell information. Identitetsskyddande kognition avser den psykologiska tendensen där individer bearbetar information på ett sätt som överensstämmer med och skyddar deras förhandsuppfattningar och identitet. Detta leder ofta till undvikande eller feltolkning av information som känns emotionellt jobbig. Vi blir Financial Homo Ignorans och baserar våra ekonomiska beslut på känslor.
Projektet omfattar fyra studier: i) enkätundersökning som undersöker sambandet mellan brukandet av sociala medier för informationsinhämtning och ekonomiska beslut och välbefinnande, ii) fältstudie där ekonomisk information på sociala medier och dess effekter analyseras med hjälp av maskininlärning, iii) beteendeexperiment där orsakssamband mellan identitetsskyddande kognition och finansiellt beteende undersöks, och iv) interventionsstudie där riktat innehåll på sociala medier för att främja förbättrade finansiella beslut och ekonomisk inkludering utvärderas.
Resultaten kommer att generera insikter kring sårbara grupper och förebyggande åtgärder för att undanröja negativa effekter sociala medier och identitetsskyddande kognition på individens finansiella välmående. Dessutom utforskar och främjar projektet positiva aspekter av sociala medias inverkan på ekonomiskt beteende.
Bidragsförvaltare
Linköpings universitet
Diarienummer
P24-0242
Summa
SEK 3 197 480
Stödform
RJ Projekt
Ämne
Psykologi (exklusive tillämpad psykologi)
År
2024