Malin Ericsson

Hälsoojämlikheter i kognitivt åldrande: Studier av utbildning, socioekonomiska barndomsförhållanden och genetiska förutsättningar

Projektets syfte är att öka förståelsen för utbildningens betydelse för kognition och kognitiv sjukdom sent i livet genom att undersöka hur samspelet mellan genetiska förutsättningar och utbildning påverkar hälsoojämlikheter. Vi belyser detta genom att skatta direkta och indirekta effekter och selektionsmekanismer utifrån samspelet mellan arv och miljö, påverkan av tidiga socioekonomiska faktorer och kohortskillnader.
Sett över en längre tidsperiod har högre utbildning blivit mycket vanligare i Sverige och är formellt tillgänglig för alla. Ändå finns stora socioekonomiska skillnader i Sverige, både vad gäller utbildningsnivå och kognitivt åldrande. Att inte ta hänsyn till våra olika förutsättningar kan leda till att ojämlikheter förvärras. Medfödda egenskaper som bidrar till ojämlikheter ska dock inte förstås som deterministiska, utan visar i stället på vikten av stödjande miljöer. En bättre förståelse av modifierbara faktorer som ligger bakom skillnader i kognitivt åldrande är av stor vikt för individen, anhöriga och samhället då kognitiv sjukdom innebär en förlust för individen såväl som en social och ekonomisk påfrestning.
Projektet genomförs av ett forskarteam med bakgrund och omfattande erfarenhet av genetisk epidemiologi, gerontologi, sociologi och folkhälsovetenskap. Flera genetiska och populationsbaserade undersökningar kommer att användas, vilket möjliggör både tvärsnitts- och longitudinell modellering av utfallen.
Bidragsförvaltare
Karolinska Institutet
Diarienummer
P24-0820
Summa
SEK 3 464 555
Stödform
RJ Projekt
Ämne
Folkhälsovetenskap, global hälsa, socialmedicin och epidemiologi
År
2024