"Klipp- och klistra"-tekniker och repetitioner inom sextonhundratalets visuella kultur i Sverige
Det sägs ofta att vi idag lever i ett bildsamhälle. Med det menas att vi alla till vardags möts av en mängd bilder som repeteras eller uppstår på nytt genom att bildelement från tidigare bilder fogas samman. Genom att vid upprepade tillfällen se en bild lär vi oss känna igen den och med hjälp av våra mentala bilddatabanker lär vi oss identifiera likheter från tidigare bilder som hjälper oss att läsa nya bilder. En förutsättning för bilders spridning är massmedier. En utgångspunkt för detta projekt är att massproduktion och massrepetition av bilder som ledande princip inom visuell kultur är en konsekvens av varje tids massmedier, vilket även ”smittar av sig” på andra bildmedier. För detta projekt analyseras förhållandet mellan tryckta bilder och måleriet. Syftet med detta är att analysera repetitioner och ”klipp-och-klistra”-tekniker som ett bildteoretiskt fenomen inom den visuella kultur som skapades i Sverige under 1600-talet. Inom projektets ramar undersöks verksamheten vid handelsbodar i Stockholm som sålde seriellt tillverkade målningar; kyrkomålningar som tillverkades lokalt och kopierades efter tryckta reproduktioner av internationellt framgångsrika konstnärers motiv; samt porträtt med bildelement kopierade från olika förlagor. Projektet motiveras av behovet att inta ett inkluderande förhållningssätt till den mängd nya målningar som producerades under sextonhundratalet samt att analysera detta fenomen bildteoretiskt snarare än strikt konsthistoriskt.