Kajsa Yang Hansen

Skolsegregationen i Sverige: utmaningar, möjligheter och intervention (SIS)

Utbildning är en central del av det svenska välfärdsystemet och när det kommer till barn och ungas livsmöjligheter spelar skolan en avgörande roll. Att elever från olika bakgrunder träffas i skolor är en viktig förutsättning för skolans kompensatoriska uppdrag men även för att främja en kollektiv utveckling av tolerans och tillit. Svenska skolor har dock de senaste 20 åren blivit mer segregerade. Den utvecklingen har bidragit till skillnader i undervisningskvalitet, resursfördelning mellan kommunala och friskolor men också att skolors sammansättning har fått en större betydelse för elevers betyg.
Den tvärvetenskapliga forskargruppen SIS syftar till att undersöka och motverka skolsegregation i övergångar mellan alla stadier av det svenska utbildningssystemet, från förskolan och ända upp till arbetsmarknaden. Nio forskare från utbildningsvetenskap, sociologi, barn- och ungdomsvetenskap och kulturgeografi kommer studera skol-och bostadssegregation inom fyra underbeforskade områden utifrån mixad metod och integrera registerdata och intervjudata i analyserna. Projektets planerade kunskapsbidrag kring hur skolsegrationen påverkar barn och ungdomar långsiktigt upp i vuxen ålder är en viktig förutsättning för att kunna formulera framåtsyftande rekommendationer om hur skolsegregationen kan motverkas och vilka framtida vägar samhället kan ta för att säkerställa en god och social hållbar utbildning för barn och unga.
Bidragsförvaltare
Göteborgs universitet
Diarienummer
M24-0023
Summa
SEK 27 958 000
Stödform
RJ Program
Ämne
Pedagogik
År
2024