Samtal mellan barn med hörselskada med hörapparat eller cochleaimplantat och hörande kamrater. Betydelsen av taluppfattning, taltydlighet och arbetsminne
Samtalet är både mål och medel för språklig och kognitiv utveckling. Att inte kunna delta i samtal kan därför få allvarliga konsekvenser både vad gäller inlärning och sociala kontakter. Hörseln är viktig för talspråksutvecklingen. Studier där man med test studerat barn med hörselnedsättning (HI) visar att de ofta har problem med språkutvecklingen. Vi vet däremot inte så mycket om hur deras språkanvändning gestaltar sig i vardagliga samtal.
Projektets syfte är att undersöka hur barn med olika grad av HI deltar i dialoger med jämnåriga och vilken roll faktorer som taluppfattning och arbetsminne spelar. Data kommer att bestå av samtal där ena deltagaren är ett barn med HI med hörapparat eller cochleaimplantat (CI) i åldern 5-8 år och den andra ett barn med normal hörsel (NH) och samtal mellan två barn med NH.
Analysen fokuserar på talspråksgrammatik (lexikala och grammatiska konstruktioner, förekomst av formuleringsproblem) och interaktionsmönster. Resultaten relateras till resultat från test av taluppfattning, taltydlighet och arbetsminne. Befintliga data från 13 tonåringar med CI inkluderas. Projektet ska bidra till utvecklingen av teoretiskt förankrade metoder för bedömning och intervention för barn med HI. Genom att identifiera strategier som är funktionella i samtalen kan vi hjälpa deltagarna med HI att bättre lyckas i kommunikation med andra människor. Detta kan i sin tur förebygga problem med sociala relationer och bristande delaktighet i samhället.