Anna Forné

Poetik som politik. Vittnesmålsgenren och Casa de las Américas litterära pris (1970-2011)

I det här projektet undersöker jag hur Casa de las Américas årliga litterära pris har påverkat uppfattningen och utvecklingen av genren 'testimonio' (vittneslitteratur). Casa de las Américas bildades i samband med den kubanska revolutionen 1959 och samtidigt instiftades dess prestigefyllda årliga litterära pris. Sedan 1970 finns genren 'testimonio' som priskategori.

Syftet är att undersöka hur Casa de las Américas estetiska och politiska genrekriterier speglas i de prisbelönta texterna och deras betydelse för utvecklingen av genren. Vittnesmålen kommer jämföras med de texter som vunnit motsvarande pris i kategorin 'roman', med avsikt att analysera genrernas förmodade skillnader. Priskriterierna samt juryernas utlåtande kommer att tas i beaktning, liksom samtida debatter kring estetik och politik.

Trots Casa de las Américas inflytande på kulturpolitiken i Latin Amerika efter 1960 har betydelsen av dess litterära pris inte tidigare undersökts på ett systematiskt sätt. Likaså har projektets betydelsefulla material inte utforskats när centrala teorier kring den latinamerikanska vittnesmålsgenren har formulerats.

Inledningsvis kommer jag att kartlägga genrens utveckling i relation till romanen genom en kontextualiserande närläsning av de prisbelönta texterna, samtidigt som den estetiska politiken diskuteras. I ett senare skede kommer jag att kritiskt granska föreliggande teorier om vittnesmålsgenren, med utgångspunkt i resultaten från projektets första del.
Slutredovisning
Projektets syfte samt utveckling under projektperioden
Den kubanska kulturinstitutionen Casa de las Americas bildades i samband med Revolutionen 1959 och då inrättades även ett litterärt pris som snart kom att bli prestigefyllt inom det spanskspråkiga litteraturfältet. 1970 skapades ett ny priskategori –testimonio (vittnesmålslitteratur)– för att verka för och institutionalisera en ny slags litteratur som framställdes som typiskt revolutionär. Projektets ursprungliga syfte, som var att undersöka den betydelse detta litterära pris har haft på vittnesmålsgenrens utformning och konceptualisering lokalt och internationellt, har kvarstått under hela projekttiden. Med avsikt att utveckla och fördjupa både den teoretiska förståelsen och den historiska kunskapen kring genren som estetiskt-politiskt fenomen har projektet undersökt de intellektuella debatter som har förts kring förhållandet mellan konst och politik i anslutning till den kubanska revolutionens kulturpolitik över tid, från 1959 till 2017. Därutöver har prisvinnarna analyserats och satts in i ett internationellt sammanhang. Dessutom har de institutionella urvals- och bedömningskriterier som återfinns i juryprotokollen granskats. Den litteraturvetenskapliga analysen av prisvinnarna, som behandlat hur förhållandet mellan poetik och politik samt form och innehåll ges uttryck i verken har avgränsats till att i synnerhet undersöka hur författar- och berättarfigurer konstrueras i texterna. Genom att titta på hur författare-informant-berättare textualiseras i förhållande till källmaterialet berörs graden och typen av stilistisk och ideologisk intervention. I anslutning till analysen av författar och berättarfigurerna behandlas även spänningarna mellan estetik-autonomi och politik-autenticitet.

Med anledning av att antalet texter som vunnit pris i kategorin ”testimonio” är 22 stycken och inte 12 som jag felaktigt uppskattat i projektansökan har den komparativa analysen mellan vittnesmålsgenren och andra närliggande genrer begränsats till ett urval av texter i de fall då jämförelsen bedöms berika analysen av prisvinnarna i kategorin ”testimonio”. Ursprungsidén var att systematiskt jämföra vinnarna i kategorierna roman och vittnesmål, vilket inte var görbart då min korpus visade sig vara betydligt mer omfattande än vad som angavs i projektbeskrivningen.

Kort om genomförandet
Jag har organiserat studiet av projektets material tematiskt i fyra delar som vart och ett motsvaras av ett kapitel i den monografi jag kommer att färdigställa under 2020.
Den första delen undersöker genrens institutionalisering och skapandet av en författarfigur som påminner om den militanta skribent som Barthes beskriver i Litteraturens nollpunkt, som i valet av ett visst skrivsätt blir en engagerad skribent (Barthes vill inte tala om författare) eftersom verket blir en handling till följd av formen. I denna del granskas även den politiska och estetiska termen ”vanguardia” (avant-garde) så som den tar sig uttryck i kulturdebatten i början av sjuttiotalet och kanaliseras i de prisvinnande texterna.
I den andra delen behandlas vittnesmålsgenrens ”etnografiska poetiker”, vilket innebär att jag läser ett urval av prisvinnarna i förhållande till samtida idéer om dekolonisering och tittar på hur testimonio kan ses som en ideologisk-estetisk artefakt som användes i den symboliska konstruktionen av det nya avkoloniserade och moderniserade medborgarskapet, föreställt och projicerat av revolutionen. I den här delen görs även en omläsning av den dominerande teoribildningen om ”testimonio” som den nordamerikanska akademin producerade på 80- och 90-talet som framförallt byggde på en idé om att ge det subalterna subjektet en röst.
I projektets tredje del tittar jag på de vittnesmål som reproducerar idealet om den “nya mannen” i gerillaberättelser från olika länder på den sydamerikanska kontinenten, med Ernesto Che Guevaras ”Minnen från det revolutionära kriget på Cuba” som mall och förebild.
I den fjärde delen analyseras de texter som vunnit priset i kategorin ”testimonio” efter 2000 i ljuset av den ”minnesboom” som ägt rum i västvärlden de senaste decennierna och som påverkat vittnesmålsgenren, som alltmer leker med gränserna mellan fakta och fiktion men likväl formulerar ett uttalat sanningsanspråk.

Projektets viktigaste resultat är i första hand att det behandlar ett omfattande material som inte tidigare tagit i beaktning i föreliggande teoribildning eller litteraturhistoriska studier om vittnesmålsgenren i Latinamerika. Med utgångspunkt i detta tidigare outforskade material kan projektet belysa varieteter inom genren i ett diakront perspektiv samt sätta in dess karaktärsdrag och utveckling i ett större transnationellt historiskt, litterärt och sociopolitiskt sammanhang. Framförallt delen om etnografiska poetiker kopplade till debatter om dekolonisering och den kubanska politikens moderniseringssträvanden har medfört en omvärdering av vittnesmålsgenren eftersom den visar att de etnografiska praktiker som kan urskiljas i några av prisvinnarna är en del av den homogeniserande kulturella diskurs som den kubanska revolutionen lanserade.

Nya forskningsfrågor som genererats genom projektet.
Projektet har genererat nya frågor kopplade till debatten om världslitteratur, litteraturens cirkulation, det litterära prisets kulturella och politiska kapital, samt förhållandet mellan det globala-kosmopolitiska och det lokala-vernakulära i vittnesmålslitteraturen.

Projektets internationella dimensioner samt spridning av resultat
Jag har anordnat tre paneler (2, 3 och 5 i listan) vid internationella konferenser till vilka jag har bjudit in erkända forskare inom ämnesområdet (Victoria García, Carolina Pizarro Cortés samt Rossana Nofal). Därutöver har jag deltagit i ytterligare fyra internationella konferenser.
1. “Artistic Autonomy and Revolution: Notes on the Testimonial Genre and the Literary Prize of Casa de las Américas (1970-1976)”. Presumed Autonomy. Literature and the Arts in Theory and Practice. Stockholms Universitet, 10-13 maj 2016.
2. ”Los idearios poético-políticos del Premio Testimonio de Casa de las Américas (1970-1975)”. Panel: ”Relecturas del género testimonial en América Latina”. XXXV Latin American Studies Association (LASA), Pontificia Universidad Católica del Perú. 29 abril -1 maj 2017.
3. ”Los idearios poético-políticos del Premio Testimonio de Casa de las Américas (1970-1975)”, The Nordic Latin American Research Network (NOLAN), School of Global Studies, Göteborgs Universitet, 15-17 juni 2017.
4. .”Dosificaciones de las dos vanguardias”. Panel: “Relecturas de Ángel Rama. La ciudad letrada y la construcción de un sistema literario para América”. II Simposio de la Sección de Estudios del Cono Sur de LASA, Montevideo 19-22 juli 2017.
5. “Ecología social y perspectivas decoloniales en Wadubari de Marcos A. Pellegrini”. Lecturas ecocriticas de la cultura latinoamericana. Nordic Latin American Research Network (NOLAN), Oslo, 25-26 oktober 2018.
6. “Del testimonio a la literatura testimonial: sobre las nuevas formas de pensar lo real (2003-2011)”, XXXVI Latin American Studies Association (LASA), Barcelona, 23-26 maj 2018.
7. "Intelectuales divergentes en el nuevo milenio: sobre el premio testimonio de Casa de las Américas (2007-2011)”. III Simposio de la Sección de Estudios del Cono Sur de LASA, Buenos Aires 10-13 juli 2019.

I augusti 2019 deltog jag som inbjuden talare till ett symposium om ”Revolutionary Havana” organiserat vid Universitetet i Bergen. Jag presenterade ett föredrag med titeln ”The Precious Ambiguities of Political Writing. Reflections on the Testimonial Genre and the Prize of Casa de las Américas (1970-2017)". Jag har dessutom presenterat mitt forskningsprojekt som inbjuden förläsare vid två svenska universitet:
1. ”The Politics of Poetics: The Testimonial Genre and the Literary Prize of Casa de las Américas (1970-2011)”. Institutionen för språkstudier, Umeå Universitet 20 september 2016.
2. ”Poetik som politik” Forum för komparativ litteraturvetenskap. Språk och litteraturcentrum, Lunds Universitet. 30 mars 2016.
Under projekttiden blev jag inbjuden att medverka i ett stort internationellt projekt med titeln ”Pensar lo Real: Autoficción y Discurso crítico”, lett av Ana Casas vid Universidad de Alcalá, Spanien. Jag har vid projektets sammankomster presenterat min forskning om prisvinnarna efter 2000.
Jag har gjorde en arkivresa till Casa de las Américas, La Habana i januari 2019 som dessvärre inte var särskilt fruktbar på grund av den prekära materiella situationen vid institutionen. Jag kunde dock närvara vid utdelningen av det årets litterära pris som äger rum i januari varje år.
Inom utbildningen vid Göteborgs universitet har jag behandlat vittnesmålsgenren inom kurserna SP2105, Det egna och det främmande i litteraturen (avancerad nivå) samt SP2700, Berättelser om jaget: minne, exil och genus i latinamerikansk litteratur och film (avancerad nivå).
Bidragsförvaltare
Göteborgs universitet
Diarienummer
P15-0416:1
Summa
SEK 2 506 000
Stödform
RJ Projekt
Ämne
Litteraturvetenskap
År
2015