Den olägliga novellen. Situerat skrivande som teori och metod
Utgivningsprojektets syfte är att publicera en syntetiserande monografi baserad på min trilogi olägliga akademiska noveller samt att utveckla och fördjupa kunskap om det situerade skrivandet som teori och metod. Innovativa skrivformer har utvecklats i begränsad omfattning i akademin och monografin bidrar till nya former för problemlösande, kritiska, och reflexiva strategier i högre utbildning i Sverige och utomlands. Projektet är interdisciplinärt med inspiration från narrativa studier, självbiografi, autoetnografi samt Plummer's kritiska humanism med betoning på fiktionsnovellens bidrag till kreativitet och maktanalyser i samhällsvetenskaplig forskning. Inspirerad av poststrukturalistisk- och feministisk teori samt litterär fiktion komponeras olika skrivgenrer som dagbok, minnesarbete, poesi samt fotografi. Gilmans Den gula tapeten (1892) och Cixous 'Enter the Theatre' (2004) utgör litterära tankeramar om författarskap, det oväntade och olägliga. Genom begreppet situerat skrivande adresseras aktuella frågor om det interdisciplinära skrivandets teoretiska och metodologiska betydelse, formspråk och strategier. Boken vänder sig till forskare och studerande på grund- och avancerad nivå samt forskarutbildning i samhällsvetenskap, genusstudier, humaniora, design och konstnärlig forskning. Under projektet planeras en vistelse vid det interdisciplinära Centre for Social Work Innovation and Research, University of Sussex.
Projektets viktigaste bidrag till ny kunskap är att det visar hur olika former av narrativa genrer för livsskrivande spelar en betydelsefull roll för utvecklingen av tvärvetenskaplig kunskapsproduktion inom humaniora, socialvetenskap och konstnärlig forskning.
I projektet utformas en unik modell för situerat skrivande som teori och metod underbyggd av filosofiska, teoretiska och tillämpade praktiker. Designen på projektet är en kort monografi i tre delar, där den första är publiceringen av tre olägliga akademiska noveller, den andra en teori- och metod för situerat skrivande och den tredje innehåller praktisk vägledning för läsare som vill arbeta konkret med sitt eget skrivande inspirerat av modellen. Denna design är i sig ett viktigt resultat då den bygger innehåll och organisation som en integrerad teori- och metodansats som innehåller både textuella och visuella strategier samt konkret vägledning för eget bruk.
Bokprojektet fyller en kunskapslucka genom sin innovativa fördjupande ansats byggd på novellformen i narrativ forskning i det växande fältet av kritiska, kreativa och reflexiva textuella och visuella metoder. Användbarheten ligger i att projektet ger läsaren tillgång till de olägliga akademiska novellerna som exempel samtidigt som de filosofiska och teoretiska utgångspunkterna för genrer så som dagbok och brev samt fotografi utvecklas.
Ett av projektets resultat, av intresse för en tvärvetenskaplig läsekrets, är att den adresserar frågor om akademiskt skrivande och den akademiska författarens villkor. Litterär fiktion används för att skapa en specifik narrativ ton och stil för att gestalta ett skrivande liv. Projektet adresserar frågor och dilemman om kunskapsproduktion i det akademiska livet, forskning och undervisning som annars är svåra att belysa, och bidrar till problemlösande strategier i forskning och utbildning. Ytterligare ett centralt kunskapsbidrag i projektet är utvecklingen av en situerad intersektionell förståelse av makt och sociala relationer i skärningspunkten mellan socioekonomiska, institutionella och personliga maktrelationer kopplat till klass, genus, vithet och rumslig lokalisering. På ett nyskapande sätt inkluderar den intersektionella ansatsen en analys av privilegier och ojämlikhet och inbegriper de institutionella rummen och landskapets betydelse för maktrelationer. Forskare som utformar projekt med liknande inriktning som det själv/biografiska livsskrivandet i detta projekt, har nytta av den reflexiva diskussion om relationsetik som boken utvecklar.
Vad projektet har resulterat i förutom publikationerna
Projektet har bidragit till ett flertal resultat förutom bokpublikationen, så som utökade nationella och internationella samarbeten och att kommunicera det innovativa bidraget från projektet till en bredare akademisk publik. Den olägliga akademiska novellen har rönt intresse i Sverige framför allt inom arkitektur, design och konst. Detta intresse har stärkts genom den kunskapsutveckling projektet bidrar till där novellerna ges plats i en och samma publikation samt bidraget från en modell för situerat skrivande utvecklas.
Projektet har även resulterat i en ökad internationalisering, vilket presenteras mer utförligt under kommande rubrik. Detta har skett genom ett utvecklat samarbete i forskning och undervisning i socialt arbete, autoetnografi och livsskrivande under besöket vid University of Sussex, Storbritannien. Projektet har resulterat i två invitationer för projektledaren att ge key notes vid följande konferenser: ‘The Art of Research Conference: Catalyses, Interventions, Transformations’, Aalto University, Helsinki, Finland 29-30 November 2017 http://artofresearch2017.aalto.fi/keynotes.html; och ‘Improving Practice Through Reflexive Research’, Metanoia Institute, London 21-23 March 2018. Under projekttiden har projektledaren inviterats att bli en av Routledge Featured Authors: https://www.routledge.com/authors/i16307-mona-livholts. Projektet har genererat nya forskningsfrågor som utvecklas under särskild rubrik i redovisningen.
Nya forskningsfrågor
Ett tema som är genomgående i projektet är relationen mellan det akademiska författarskapet och narrativt livsskrivande som teori och praktik. Det innebär en sammanlänkning mellan hur personliga livserfarenheter och institutionella och strukturella villkor formar det akademiska författarskapet och möjliggör eller sätter gränser för ny kunskap. Som projektet visar har frågor kring skrivandet som metodologi under de senaste decennierna i ökande grad uppmärksammats inom ämnesområden som humaniora, socialvetenskap och konstnärlig forskning. Trots detta råder fortfarande brist på forskningsinitiativ som syftar till att skapa kommunikativa arenor för samtal om betydelsen av det akademiska skrivandets formspråk i förhållande till intressenter och läsare inom olika områden både inom och utanför akademin. En ny forskningsfråga som genererats genom projektet är hur vi kan få mer kunskap om olika skrivgenrers kommunikativa betydelse med olika läsare och publiker genom samtal i form av offentliga intervjuer, ljud- och filminspelningar, med forskare inom humaniora, socialvetenskap och konstnärlig forskning.
Projektets internationella förankring
Projektets internationella förankring har varit Centre for Social Work Innovation in Research (CSWIR), en centrumverksamhet placerad vid School of Education and Social Work, Sussex University, Storbrittanien, där ett två månaders besök genomförts. Centrets verksamhet är inriktad på att främja en internationell innovativ profil för tvärvetenskapliga ansatser i socialt arbete. Centret utgör en miljö för forskare, lärare och studenter i socialt arbete och skapar förutsättningar för forskning och innovation i relation till de förändringar och utmaningar det sociala arbetet står inför.
Projektets profil mot det situerade skrivandet som teori och metod har framförallt bidragit till att främja centrets nyskapande metodologiska ansatser. Under vistelsen presenterades och diskuterades projektet i seminarieform med titeln: ‘Situated Writing as Methodological Tool in Social Work Research and Teaching’. Projektets tvärvetenskapliga ansats har resulterat i stärkt forskningssamarbete med Centre for Social Work Innovation and Research (CSWIR), University of Sussex, som inbjudit projektledaren som medlem i den internationella rådgivande gruppen. Under besöket vid University of Sussex presenterade projektledaren paperet ‘The Professor’s Chair and Other Untimely Academic Novellas. Autoethnography as Social Fiction’ på konferensen Voicing Experience: The 4th British Conference of Autoethnography, Sussex University UK, 2017-06-15—16. Under besöket har kontakt med The Centre for Life History and Life Writing, University of Sussex and The Oxford Centre for Life Writing, Wolfson College, University of Oxford, UK initierats.