Forskning om moderna religioner, myter och politik: förslag till en rigorös och koherent terminologi. En artikel i två delar
Det beviljade RJ Sabbatical projektet "Forskning om moderna religioner, myter och politik: förslag till en rigorös och koherent terminologi" avsåg att (som ytterligare en underrubrik gjorde gällande) resultera i två artiklar. Så kommer nog inte bli fallet. Anledningen till det är tvåfaldig. Till sommaren 2016 skulle en engelsk översättning av min monografi "Morgonrodnad" ha förelegat och jag skulle ha bearbetat den, byten del referenser, "avsvenskat" den lite och så vidare. Routledge ska ge ut den. Översättningen blev dock färdig först i januari 2017 och därmed fick jag under sommaren och i början av hösten mer tid åt "Forskning om moderna religioner, myter och politik" än jag hade räknat med. Denna omständighet i kombination med en viss oförmåga att arbeta så effektivt med översiktsverk, uppslagsartiklar och liknande som jag hade föresatt mig och istället fördjupa mig mer än avsett, innebär att det nu föreligger ett 170 sidors manuskript. Jag behöver bearbeta det ytterligare och några stycken är inte riktigt färdigformulerade, men avsikt är att snarast bli klar med den och publicera texten som en mindre bok. Det finns förlag som just ger ut sådana småskrifter - och då gärna med lite provocerande innehåll (vilket jag hoppas kunna leverera): Springer Brief, Palgrave Piot och Prickley Paradigm press pamfletter är alternativ jag har sneglat mot.
Manuskriptet består nu av en introduktion och avslutning samt åtta kapitel uppdelade i fyra del.
(I) Första kapitlet "Cherry-picking definitions" handlar om betydelsen av att skilja analytiska och "ideational" definitioner och hur detta kan vägleda oss i det relationella definierande av kultur, politik och religion. Kapitel två behandlar grundläggande fakta om sekulariseringens och sekularismens inverkan på dessa begreppsliggörandeprocessor samt, i ljuset av detta, det till synes sofistiska, men i verkligheten viktiga, valet mellan "political religion" och "religious politics".
(II) Kapitel tre, “Religions of modernity and modern ideologies” relaterar - i relativt komplicerade vändningar – västerlandets tre stora ideologier (liberalism, konservatism, inklusive fascism, och socialism) till tre teologiska uppfattningar om religionens plats och funktion i det sekulära samhället (modernism, traditionalism och fundamentalism). En diskussion om relationen mellan fascism och fundamentalism riskerar att svämma över och måste beskäras. I kapitel fyra skärskådas forskningen om totalitarism och vad som i den forskningens kölvatten kallas ”political religion” och följs av en kritisk diskussion.
(III) Detta leder i kapitel fem över i konstruktiva förslag runt nytta av ”political culture” och om att istället för "political religions" tala om ”mythic politics” och vinsterna med denna genrebestämda term. I kapitel sex summeras en debatt om liberalismens och kapitalismens eventuellt mytiska aspekter och detta relateras till mina föreslagna termer.
(IV) Sjunde kapitel kritiserar forskningen om ”politisk teologi” och alla liknande försöka att ”avslöja” alla möjliga kulturella fenomen (sport, sex, konst etcetera) som djupast sätt religiösa fenomen. Sista kapitel är ett ställningstagande för humanistisk forskning och betydelsen av termen ”religion” inom det fältet. Avslutningen, ”The heart dreams of perfection”, går i samma linje, men är lite mer högtidlig.
Jag föreställer mig att en text redo att språkgranskas ligger färdigt i början av april.