Andreas Widholm

Den politiska kommunikationens hybridisering: Politiserade nyhetsformat och journalistikens gränser

Under det senaste decenniet har digitaliseringen och ett allt mer hybridiserat medielandskap luckrat upp gränserna mellan producenter och konsumenter av nyheter, mellan professionella journalister och andra aktörer, och mellan journalistik och strategisk politisk kommunikation presenterat som "alternativa medier" eller i "fejkade” nyhetsformat. Politiska aktörer är inte längre lika beroende av de traditionella nyhetsmedierna eftersom de kan kommunicera direkt med medborgarna via partiplattformar och sociala medier. Politiska budskap kan också förpackas som ”nyheter” så att de liknar traditionell journalistik. Allt fler politiska partier utvecklar digitala ”tv-kanaler", "mediehus" och ”tidningar" inför valrörelsen 2022. Initiativen kan öka intresset för politiska frågor och mobilisera väljare, men erfarenheter från andra länder visar att en stark politisering av ”nyheter” också riskerar att förstärka polarisering och undergräva allmänhetens förtroende för politikens och nyhetsmediernas institutioner. Syftet med detta projekt är att utveckla kunskapen om digital politisk kommunikation genom att sätta fokus på det vi kallar nyheter i ”parasiterande” former. I projektet analyseras produktionsstrategier, innehåll och spridning av politiska budskap i nyhetsformer under den svenska valrörelsen 2022, med fokus på om detta bidrar till social och politisk polarisering. Projektet inbegriper kvantitativa och kvalitativa, digitala och analoga metoder för datainsamling och analys.
Bidragsförvaltare
Stockholms universitet
Diarienummer
P21-0158
Summa
SEK 2 906 000
Stödform
RJ Projekt
Ämne
Medievetenskap
År
2021