Fostran av vetenskapliga eliter i kalla krigets skugga 1962-1985
Projektet är avsett att studera två tävlingsformer i naturvetenskap och teknik för svenska gymnasieelever under en tidsperiod av drygt trettio år (1958-1989) med avseende på dess funktion i formeringen av vetenskapliga eliter. Tävlingarna är 1) Utställningen Unga Forskare (startades 1963) och 2) Kemiolympiaden/Skolornas Fysiktävling (startades 1974-1976). Arrangemangen var också knutna till internationella motsvarigheter på globala arenor. Segrarna i Unga Forskare deltog i det amerikanska evenemanget National Science Fair, International. Vinnarna i Kemiolympiaden respektive Skolornas Fysiktävling bjöds in till internationella vetenskapsolympiader som skapats inom det kommunistiska Östeuropa. Svenska elever deltog således under samma tidsperiod i olika tävlingar styrda av det kalla krigets ideologiska motpoler. Det övergripande syftet med projektet är att utifrån vetenskaps- och utbildningshistoriska perspektiv, skildra och analysera dessa tre tävlingar och deras internationella motsvarigheter, med avseende på deras funktion som elitiserande praktiker i spänningsfältet mellan skolans demokratiska och meritokratiska ideal, mellan den naturvetenskapliga gymnasieutbildningen och den vetenskapliga världen samt på de olika ideologiska sammanhang inom vilka en sådan (re)produktion gavs mening.